8 Kasım 2020 Pazar

28 ŞUBAT 1997 ASKERİ DARBESİ VE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNE ETKİLERİ. BÖLÜM 1

 28 ŞUBAT 1997 ASKERİ DARBESİ VE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNE ETKİLERİ. BÖLÜM 1




Cumhuriyet Tarihi, Demokrasi, Darbe, Post Modern Darbe, Eğitim, 28 Şubat 1997 Askeri Darbesi,İsmail GÜLMEZ, Yrd. Doç. Dr. Yavuz ÖZDEMİR,
 
İsmail GÜLMEZ 
Yüksek Lisans Tezi 
Tarih Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 
Yrd. Doç. Dr. Yavuz ÖZDEMİR 
Temmuz, 2014 (Her Hakkı Saklıdır) 
T.C. ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ORTA ÖĞRETİM SOSYAL ALANLAR EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI TARİH ÖĞRETMENLİĞİ BİLİM DALI 
ERZURUM 
 


KABUL VE ONAY TUTANAĞI 
Yrd. Doç. Dr. Yavuz ÖZDEMİR danışmanlığında, İsmail GÜLMEZ tarafından hazırlanan “28 Şubat 1997 Askeri Darbesi ve Türk Eğitim Sistemine Etkileri” başlıklı 
çalışma … / … / … tarihinde yapılan savunma sınavı sonucunda başarılı bulunarak jürimiz tarafından. Tarih Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda Yüksek Lisans Tezi olarak 
kabul edilmiştir. 
Jüri Üyesi : ………………………………… 
İmza: …………………………… 
Jüri Üyesi : ………………………………… 
İmza: …………………………… 
Jüri Üyesi : ………………………………… 
İmza: …………………………… 
Yukarıdaki imzaların adı geçen öğretim üyelerine ait olduğunu onaylarım. 
 . . / . . / . . . . 

Prof. Dr. H. Ahmet KIRKKILIÇ 
Enstitü Müdürü 

 
TEZ ETİK VE BİLDİRİM SAYFASI., 

Yüksek Lisans Tezi olarak sunduğum “28 Şubat 1997 Askeri Darbesi ve Türk Eğitim Sistemine Etkileri” başlıklı çalışmanın, tarafımdan, bilimsel 
ahlak ve geleneklere aykırı düşecek bir yardıma başvurmaksızın yazıldığını ve yararlandığım eserlerin kaynakçada gösterilenlerden olduğunu, bunlara atıf yapılarak yararlanılmış olduğunu belirtir ve onurumla doğrularım. 
Tezimin kâğıt ve elektronik kopyalarının Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü arşivlerinde aşağıda belirttiğim koşullarda saklanmasına izin 
verdiğimi onaylarım. 
Lisansüstü Eğitim-Öğretim yönetmeliğinin ilgili maddeleri uyarınca gereğinin yapılmasını arz ederim. 
Tezimin tamamı her yerden erişime açılabilir. 
Tezim sadece Atatürk Üniversitesi yerleşkelerinden erişime açılabilir. 
Tezimin 3 yıl süreyle erişime açılmasını istemiyorum. Bu sürenin sonunda uzatma için başvuruda 
bulunmadığım takdirde, tezimin tamamı her yerden erişime açılabilir. 
… /…/2014 
Ad Soyad: İsmail GÜLMEZ 
ÖZET 
YÜKSEK LİSANS TEZİ 
28 ŞUBAT 1997 ASKERİ DARBESİ VE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNE ETKİLERİ, 
İsmail GÜLMEZ 
2014, 443 Sayfa 


Türkiye Cumhuriyeti’nin siyasi tarihi, aynı zamanda bir askeri darbeler tarihi olarak da bilinmektedir. Darbeler Türk milletinin tarih boyunca aşina olduğu ve 
neredeyse her on yılda bir gerçekleşen olaylar olarak içerisinde yaşadığımız topluma yön vermişlerdir. Bu çalışmamda “28 Şubat 1997 Askeri Darbesi ve Türk Eğitim Sistemine Etkileri” araştırılmıştır. 28 Şubat 1997 post-modern askeri darbesi çok yakın bir geçmişe sahip olmasına karşın ülkemize ve milletimize toplumsal, siyasal, ekonomik ve hukuki açılardan birçok etkisi olmuştur. Yaşanan bu askeri müdahale Türkiye’nin miladı olarak değerlendirilmiş ve getirdiği sonuçlar açısından büyük yankılar uyandırmıştır. Demokratikleşme süreçlerini kesintiye uğratan darbeler sonrasında birçok antidemokratik uygulamalar gerçekleşmiş, anayasa askıya alınmış, baskı ve zor kullanarak hukuk dışı yollara başvurulmuş, millet iradesi hiçe sayılmış, seçilmiş hükümetler darbe girişimleri sonucunda iktidardan uzaklaştırılmış, devlet ve toplum yapısında önemli değişiklikler meydana gelmiştir. 28 Şubat 1997 Askeri darbesinden sonraki süreçte de devlet ve toplum yapısında siyasal, sosyal, ekonomik ve hukuki açılardan birçok değişiklikler meydana gelmiş, hatta bu değişiklikler eğitim sistemimize de yansımıştır. Yaşanan süreç sonrasında meydana gelen değişiklikler ve ortaya çıkan sonuçlar günümüze kadar uzanmış olmakla beraber günümüz toplum ve insanının oluşmasında oldukça etkili olmuşlardır. Türk siyaset yaşamında ve Türk demokrasi tarihindeki dönüm noktalarından birini teşkil eden 28 Şubat 1997 post modern Askeri darbesi ile ilgili tartışmalar hala günümüzde de devam etmektedir. Özellikle en çok tartışılan konu ise 28 Şubat sürecinin gerçekten bir darbe olup olmadığı konusundadır. 

   Bu çalışmamızın temel amacı; 28 Şubat 1997 Askeri Darbesi ve Türk Eğitim Sistemine Etkilerini araştırmaktır. Bir döneme damgasının vuran Refah Partisi ve Doğru Yol Partisi koalisyon ortaklığında kurulan Refah-Yol Hükümeti döneminde ki, siyasal iktidar ve ordu arasındaki ilişkinin incelenmesi, 28 Şubat 1997 Milli Güvenlik Kurulu karaları öncesi ve sonrası yaşanan olayların ele alınması ve alınan kararların analiz edilmesi ve yaşanan bu sürecin diğer Askeri müdahalelerden farkına ve günümüz siyaset atmosferine olan uzantıları ortaya çıkarmak ve analiz etmektir. 28 Şubat 1997 tarihli “Milli Güvenlik Kurulu” toplantısı sonrasında “28 Şubat” süreci olarak adlandırılan ve bu süreçteki tutumu ele alınmakla beraber Türk eğitim sistemi üzerindeki etkileri araştırılmaya çalışılmıştır. Çalışmamız esnasında konumuz ile ilgili kaynaklar incelenerek elde edilen bulgu ve sonuçlar bilimsel olarak değerlendirilmiş ve 28 Şubat sürecinin nedenleri ve sonuçları ortaya konulmaya çalışılmıştır. 

ÖN SÖZ 

İçerisinde bulunduğumuz dönem Cumhuriyet, demokrasi, darbe ve özellikle de eğitim kavramlarının çok sık tartışıldığı bir dönem olmasının yanı sıra günümüz deki mevcut problemlerin de kaynağının geçmiş dönemlerde uygulanan yanlış siyasetten kaynaklandığı iddia edilmekte ve yaşanan bu problemlerin tekrardan yaşanmaması için gerekli önlemler alınmaya çalışılmaktadır. 

 Türkiye’de; ordu ve siyaset ilişkileri üzerine çok fazla çalışılmamış olması ve ülkemizin yakın tarihi açısından oldukça önemli bir yere sahip olan 28 Şubat Süreci’nin önemi ve çekiciliği beni bu konu hakkında araştırma yapmaya sevk eden en önemli nedenlerin başında gelmektedir. Yaşanan bu süreç içerisinde özellikle seçilmiş bir hükümetin, basın ve medya organları başta olmak üzere sivil toplum kuruluşları yolu ile görevinden uzaklaştırılması ve Türk Silahlı Kuvvetleri’ nin bu dönem içerisinde ki tutumu da üzerinde durulması gereken bir diğer husustur. Çalışmamız bu ana unsurlar üzerinde temellenmiş ve tabir yerinde ise Türkiye Cumhuriyeti yakın tarihinin kilometre taşlarından olan 28 Şubat sürecindeki siyasi ve sosyal olaylar ele alınmıştır. 

28 Şubat 1997 tarihinde gerçekleşmiş olan post-modern Askeri müdahalenin üzerinden 17 yıl gibi uzun bir süre geçmiş olmasına rağmen etkileri günümüzde hala tartışılmaktadır. Türkiye Cumhuriyeti’nin yakın tarihi açısından önem arz eden “28 Şubat sürecini” diğer askeri darbelerden farklı bir yere konulup konulamayacağı ise hala tartışılan en önemli konular arasındadır. Yaşanan bu askeri müdahalenin daha iyi anlaşılabilmesi için neden ve nasılının yanında darbeyi hazırlayan süreçlerin ele alınıp tahlil edilmesi ve özellikle 1990’lı yılların analiz edilmesi gerekmektedir. Çünkü 1990’lı yıllar, toplumun siyasal, sosyal ve ekonomik özelliklerinin yanında insanların kendilerini çok kültürel olarak ifade etmeye başladıkları ve kültürel sürecinin siyaset sahnesine yansıtıldığı bir dönem olarak bilinmektedir. 

Çalışmamızda “post modern darbe” olarak isimlendirilen 28 Şubat 1997 Askeri darbesinin oluşumu ve gelişim safhaları ele alındıktan sonra Türk Eğitim Sistemi 
üzerindeki etkileri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Darbe öncesi ve darbe sonrası yaşanan süreç siyasi ve sosyal açılardan ele alınmış olmakla beraber özellikle o dönem içerisinde irtica ve şeriat tehlikeleri, 28 Şubat Kararlarının öncesinde meydana gelen ve gergin günlerin yaşanmasına sebep olan bir takım olaylar, 8,5-9 saat süren Milli Güvenlik Kurulu toplantısı ve sonrasında ki alınan kararların gelişmekte olan Türkiye’nin yarınlarına etki edeceği gibi vb. birçok husus üzerinden yıllar geçmesine rağmen hala sıcaklığını ve tazeliğini korumakta, aktörler değişmiş olsa da benzeri konular hala önemleri muhafaza etmekte ve yaşanan bu süreç ise çalışmamızın önemini bir kez daha ortaya koymaktadır. 
Böylesine hassas, önemli ve her anlamda tartışmaya açık bir konu üzerinde çalışmak ister istemez belirli zorlukları da beraberinde getirmiş olmakla beraber uzun ve zor bir süreç içerisinde hazırladığım “28 Şubat 1997 Askeri Darbesi ve Türk Eğitim Sistemine Etkileri” isimli yüksek lisans çalışmamda elbette birçok insanın çok değerli katkıları olmuştur. 

Bir şükran ve minnet borcu olarak öncelikle bütün eğitim-öğretim sürecim içerisinde gerek lisans hayatım boyunca gerek ise yüksek lisans öğrenimim sürecinde maddi ve manevi destekleriyle beni bir an olsun yalnız bırakmayan, hayatlarını adayarak beni yetiştiren, bütün varlığımla her şeyimi borçlu olduğum, bana büyük bir sevgi ve emek vererek bugünlere getiren canım ANNEMM’e, Babam’a ve kardeşlerime sonsuz teşekkür ederim. 

Yaşadığım bu uzun ve zorlu süreç içerisinde bana olan inancını hiçbir zaman kaybetmeyen, sahip olduğu engin hoşgörüsünü benden asla esirgemeyen, çalışmamın her aşamasında sabırla yanımda olan ve beni hep anlayışla karşılayan arkadaşım Fatma ÇİFTGÜL’e teşekkürlerimi bir borç bilirim. 

Bu dönem içerisinde yine şaşkınlığımı ve dağınıklığımı gidermek için kimi zaman sesini yükselterek bana kızan ama kimi zaman da bir arkadaş edasıyla beni 
uyaran, yönlendiren, desteği ve bilgisi olmasaydı bu tezin ortaya çıkmayacağına inandığım, hayatını eğitime adamış, araştırmanın konusunun belirlenmesinden 
yorumlama ve sonuçlandırma aşamasına kadar benden yardım ve zamanlarını esirgemeyen bilim adamı kıymetli Hocam ve Danışmanım Yrd. Doç. Dr. Yavuz 
ÖZDEMİR’e elbeltte bir teşekkür yetmez. Çünkü öğrencisi olduğum süreç boyunca her dersinde, okuduğum her kitap ve makalesinden aldığım bilgiler ışığında şekillendirdiğim akademik çizgimi ve hayata bakış açımı değiştiren en büyük kazancım oldu. 

Bu uzun ve zorlu süreç içerisinde yine çalışma konum ile ilgili fikir alışverişinde bulunduğum ve önerileriyle daima akademik bakış açımı değiştiren ve yönlendiren değerli Hocam Prof. Dr. Betül ASLAN’a teşekkürlerimi bir borç bilirim. 
Çalışmam içerisinde özel bir yeri olan ve sadece teşekkür etmekle yetinemeyeceğim, çalışmam sırasında benden her türlü yardım ve desteğini esirgemeyen değerli Hocam Yrd. Doç. Dr. Elif AKTAŞ’a sonsuz teşekkürlerimi sunarım. 

Bu çalışmamın gerçekleşmesinde her türlü yardımını ve yakın ilgisini gördüğüm, çok kıymetli Hocam Yrd. Doç. Dr. Ufuk ŞİMŞEK’e de teşekkürlerimi bir 
borç bilirim. 

Naçizane bir teşekkür olarak ifade edebileceğim, Hocalarımdan Prof. Dr. Yavuz ASLAN’ı, Prof. Dr. Selami Kılıç’ı ve Yrd. Doç. Dr. Cemil KUTLU’yu da anmadan edemeyeceğim. 
Son olarak ise başta adını daima gururla taşıyan Atatürk Üniversitesi’ne, mezunu olduğum Edebiyat Fakültesi’nin çok kıymetli Hocalarına, ders aldığım hocalarımın 
tamamına, beni hiçbir zaman yalnız bırakmayan çalışmamla ilgili her sorunumda samimiyetle desteklerini gördüğüm bütün arkadaşlarıma da sonsuz teşekkür ederim. 

Tabi ki, yukarıda isimlerini zikrettiğim değerli hocalarım ve arkadaşlarım, bu çalışmada yer alan eksikliklerden kesinlikle sorumlu değildir. Bu çalışmadaki tüm 
eksiklik ve sorumluluk bana aittir. 

Erzurum-2014 
İsmail GÜLMEZ 
İÇİNDEKİLER 
KABUL VE ONAY TUTANAĞI ............................................... ii 
TEZ ETİK VE BİLDİRİM SAYFASI ......................................... iii 
ÖZET............................................................................... iv 
ABSTRACT ....................................................................... vi 
ÖNSÖZ ............................................................................ viii 
İÇİNDEKİLER .................................................................... xi 
KISALTMALAR LİSTESİ ....................................................... xviii 
BİRİNCİ BÖLÜM 
1. GİRİŞ .......................................................................... 1 
1.1. Problem .................................................................... 24 
1.2. Araştırmanın Amacı .................................................... 26 
1.3. Araştırmanın Önemi .................................................... 27 
1.4. Araştırmanın Sınırlılıkları ............................................. 28 
1.5. Araştırma Soruları ve Varsayımlar ................................ 28 
1.6. Kavramların Tanımı ve Önemi ...................................... 29 
1.6.1. Cumhuriyet: ........................................................... 30 
1.6.2. Darbe: ................................................................... 31 
1.6.3. Hükümet Darbesi: ................................................... 32 
1.6.4. Askeri Darbe: ......................................................... 33 
1.6.5. Post-Modern Darbe: ................................................ 34 

İKİNCİ BÖLÜM 

2. TÜRKİYE CUMHURİYETİ SİYASİ TARİHİNDEN ORDUNUN ÖZELLİKLERİ .. 37 
2.1. Türkiye’de Ordunun Özellikleri ..................................... 37 
2.2. Türkiye Cumhuriyeti Siyasi Tarihinde ASKER-SİVİL ve SİYASET İlişkisi 
Üzerine Genel Bir Bakış ve Değerlendirme ............................ 43 
2.3. Türkiye’de Askeri Eğitim .............................................. 52 
2.4. Milli Güvenlik Kurulu’nun Yeri ve Önemi ......................... 54 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 

3. 28 ŞUBAT 1997 ÖNCESİNDEKİ SİYASİ ve SOSYAL GELİŞMELER ..... 58 
3.1. 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi Sonrasında Yapılan Seçim Sonuçlarının Değerlendirilmesi ... 58 
3.1.1. 1983-1987-1991 Seçimleri Sonrasında ki Türkiye’nin Siyasi Durumu ve Seçim Sonuçlarının Değerlendirilmesi ......................... 58 
3.1.2 Turgut Özal’ın Ölümü ve Süleyman Demirel’in 9’uncu Cumhurbaşkanı Olarak Seçilmesi ............... 62 
3.1.3. Sivas Olayları ..................................... 64 
3.1.3. Başbağlar Olayı ............................... ...65 
3.1.4. 1994 Yılındaki Önemli Gelişmeler ve 27 Mart 1994 Yerel Seçimleri ..... 66 
3.1.5. 24 Aralık 1995 Genel Seçimleri ............ 71 
3.1.6. ANA-YOL Hükümeti’nin Kuruluşu .......... 74 
3.2. 28 Şubat Süreci ve Refah-Yol Hükümeti Döneminde ki Gelişmeler .. 77 
3.2.1. Refah-Yol Hükümeti Dönemi ................ 79 
3.2.1.1. Refah-Yol Hükümeti’nin kuruluşu ....... 79 
3.2.1.2. Erbakan’ın siyaset ve sivil toplum kuruluşlarıyla olan ilişkileri .... 82 
3.2.1.3. 28 Şubat sürecinin siyasi nedenleri ........ 87 
3.2.1.4. Refah-Yol Hükümeti döneminde ki önemli siyasi ve sosyal olaylar ..... 87 
3.2.1.5. Toplumda hassasiyet yaratan olaylar ............. 88 
3.2.1.6. Susurluk olayı ve “Aydınlık için bir dakika karanlık” eylemleri ........... 89 
3.2.1.7. Refah Partili Belediyelerin tutumu ve milletvekillerinin söylemleri ..... 94 
3.2.1.7.1. Sultanbeyli Belediyesi ........................... 96 
3.2.1.7.2. Şükrü Karatepe’nin 10 Kasım konuşması ............... 96 
3.2.1.8. Kudüs Gecesi ve Sincan’da tankların yürütülmesi .............. 97 
3.2.1.9. Tarikat liderlerine başbakanlık konutunda verilen resmi iftar yemeği ...........104 
3.2.1.10. Taksim’e cami projesi ve yaşanan kriz .................. 107 
3.2.2. 28 Şubat Süreci ve Dış Politika ................................. 109 
3.2.2.1. Başbakan Erbakan’ın islam ülkeleriyle olan temasları ..... 110 
3.2.2.3. Libya gezisi ve yaşanan kriz ....................................... 111 
3.2.2.4. İran gezisi ve İran ile olan ilişkiler ............................... 115 
3.2.2.5. İsrail ile olan ilişkiler ................................................. 118 
3.2.2.6. D-8 toplantısı ve yaşanan gelişmeler ........................... 119 
3.2.2.7. ABD basını ve 28 Şubat sürecinde yaşananlar ............... 120 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM 

4. 28 ŞUBAT 1997 MİLLİ GÜVENLİK KURULU KARARLARI ve SONUÇLARI ... 128 
4.1. Kamuoyu ve Medyadaki Durum ..................................................... 129 
4.2. Hükümet Cephesindeki Durum ...................................................... 131 
4.3. Yetkili Makamlardaki Durum ......................................................... 133 
4.3. Türk Silahlı Kuvvetlerdeki Durum .................................................. 135 
4.4. 28 Şubat 1997 Milli Güvenlik Kurulu’nun Toplanma Süreci ................ 138 
4.5. Tarihi MGK Kararları Öncesi Yaşananlar ve Önlemler Paketi .............. 144 
4.6. 28 Şubat 1997 Milli Güvenlik Kurulu Toplantısı ................................ 147 
4.6.1. Toplantıda Anlatılanlar .............................................................. 147 
5.6.2. 28 Şubat 1997 Milli Güvenlik Kurulu Basın Bildirisi ........................ 157 
4.6.3. 406 Sayılı MGK Kararı ve Yaşanan İmza Krizi ............................... 160 
4.6.4. Tarihi 28 Şubat Kararları .......................................................... 163 
4.6.5. 28 Şubat Kararlarının Analizi .................................................... 170 
4.7. 28 Şubat Süreci İçerisinde ki Aktif Olan Çevreler ve Ortaya Çıkan Belgeler ....... 177 
4.7.1. Batı Çalışma Grubu (BÇG) ve İllegal Yapılanma .......................... 177 
4.7.2. Emniyet Asayiş Yardımlaşma Birlikleri (EMASYA) ........................ 181 
4.7.3. Milli Güvenlik Siyaseti Belgesi (MGSB) ...................................... 184 
4.7.4. Toplumsal Örgütlerin Siyasi Tavırları ......................................... 186 
4.7.5. İrtica Brifingleri ...................................................................... 188 
4.7.6. Parti İstifaları ve Yaşanan Diğer Gelişmeler ............................... 191 
4.8. 28 Şubat Sürecinde Medyanın Rolü ............................................. 196 
4.9. 28 Şubat Süreci ve Cumhurbaşkanlığı Makamı .............................. 204 
4.10. 28 Şubat 1997 Tarihi MGK Toplantısı Sonrasında Yaşanan Siyasi Gelişmeler ......... 207 
4.10.1. 28 Şubat Sürecinin Siyasi Sonuçları ......................................... 208 
4.10.1.1. Refah-Yol Hükümeti’nin düşmesi ve Refah Partisi’nin kapatılması ....208 
4.10.1.2. Anasol-D Hükümeti’nin Kurulması ............................................ 220 

BEŞİNCİ BÖLÜM 

5. 28 ŞUBAT VE EĞİTİM ........................................................... 228 
5.1. Türk Milli Eğitim Sistemini Düzenleyen Genel Esaslar ............. 233 
5.1.1. Tevhid-i Tedrisat Kanunu'nun Kabulü ................................ 233 
5.1.2. Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları .................................. 239 
5.1.2.1. Genel amaçlar ............................................................ 239 
5.1.2.2. Özel amaçlar .............................................................. 239 
5.1.3. Türk Milli Eğitiminin Temel İlkeleri .................................... 240 
5.1.3.1. Genellik ve eşitlik ........................................................ 240 
5.1.3.2. Ferdin ve toplumun ihtiyaçları ........................................ 240 
5.1.2.3. Yöneltme .................................................................... 240 
5.1.3.4. Eğitim hakkı ............................................................... 240 
5.1.3.5. Fırsat ve imkân eşitliği ................................................. 240 
5.1.3.6. Süreklilik .................................................................... 241 
5.1.3.7. Atatürk İnkılâp ve İlkeleri ve Atatürk Milliyetçiliği ............. 241 
5.1.3.8. Demokrasi eğitimi ........................................................ 241 
5.1.3.9. Lâiklik ........................................................................ 242 
5.1.3.10. Bilimsellik ................................................................. 242 
5.1.3.11. Plânlılık .................................................................... 242 
5.1.3.12. Karma eğitim ............................................................ 243 
5.1.3.13. Eğitim kampüsleri ve okul ile ailenin işbirliği .................. 243 
5.1.3.14. Her yerde eğitim ........................................................ 244 
5.1.3.15. Türk Eğitim Sisteminin dayandığı temel ilkeler ............... 244 
5.1.4. 28 Şubat ve Eğitim Alanında Yapılan Çalışmalar ................. 245 
5.1.4.1. Anayasaya göre bireylerin eğitim hakkı .......................... 245 
5.1.4.2. XV. Milli Eğitim Şurası (1996) ....................................... 248 
5.1.4.2.1. XV. Milli Eğitim Şurası’nın toplanma amacı: .................. 249 
5.1.4.2.2. XV. Milli Eğitim Şurası gündemi: ................................. 249 
5.1.4.2.3. XV. Milli Eğitim Şurası’nda alınan kararlar: ................... 250 
5.1.4.2.4. XV. Milli Eğitim Şurası’nın sonuç ve uygulamaları: .......... 267 
5.1.4.3. Bilgi, eğitim ve iktidar ilişkisi üzerine genel bir değerlendirme ... 271 
5.1.5. 28 Şubat 1997 Askeri Darbesi’nin Türk Eğitim Sistemi Üzerindeki Etkileri ..... 283 
5.1.6. “Sekiz Yıllık Kesintisiz Zorunlu Eğitim” Kararının Tarihi MGK’da ki Serüveni .. 288 
5.1.6.1. Sekiz yıllık kesintisiz zorunlu eğitim tartışmaları ............... 301 
5.1.6.2. Zorunlu eğitimin tanımı, amacı ve nedenleri .................... 306 
5.1.6.3. Zorunlu eğitimin toplumsal açıdan önemi ........................ 310 
5.1.6.4. Türkiye’deki zorunlu eğitimin tarihçesi ve zorunlu eğitim ... 311 
5.1.6.5. Bazı ülkelerdeki zorunlu eğitim sistemi ........................... 314 
5.1.6.6. Zorunlu eğitimin yasal dayanağı .................................... 316 
5.1.6.6.1. Genellik ve eşitlik: .................................................... 316 
5.1.6.6.2. Ferdin ve toplumun ihtiyaçları: ................................... 316 
5.1.6.6.3. Yöneltme: ................................................................ 316 
5.1.6.6.4. Eğitim hakkı: ............................................................ 317 
5.1.6.6.5. Fırsat ve imkân eşitliği: .............................................. 317 
5.1.6.6.6. Süreklilik: ........................................................... ......317 
5.1.6.6.7. Atatürk İnkılâp ve İlkeleri ve Atatürk Milliyetçiliği: .......... 317 
5.1.6.6.8. Demokrasi eğitimi: ...................................................... 317 
5.1.6.6.9. Lâiklik: ..................................................................... 318 
5.1.6.6.10. Bilimsellik: .............................................................. 318 
5.1.6.6.11. Plânlılık: .................................................................. 318 
5.1.6.6.12. Karma eğitim: .......................................................... 318 
5.1.6.6.13. Okul ile ailenin iş birliği: ............................................. 318 
5.1.6.6.14. Her yerde eğitim: ...................................................... 319 
5.1.6.7. Yükseköğretim kademelerinde ki başörtüsü-türban sorunu .. 319 
5.1.6.8. 1997’den günümüze imam-hatip liseleri ve Kur'an kursları .. 328 
5.1.6.9. Katsayı uygulaması (1997-2011 arası) ............................. 336 

ALTINCI BÖLÜM 

6. YÖNTEM ............................................................................... 343 
6.1. Araştırma Yöntemi ve / veya Deseni / Modeli .......................... 343 
6.2. Evren ve Örneklem / Araştırma Grubu ................................... 344 
6.3. Verilerin Toplanması ........................................................... 345 
6.4. Verilerin Analizi................................................................... 345 
YEDİNCİ BÖLÜM 

7. BULGULAR ve YORUMLAR ...................................................... 347 
7.1. 28 Şubat 1997 Askeri Darbesi ve Türk Eğitim Sistemine Etkileri ile İlgili Bulgular ve Yorumlar .... 348 
7.1.1. 28 Şubat Süreci Nedir, Siyaset mi, Darbe mi? ile İlgili Bulgular ve Yorumlar......... 348 
7.1.2. 28 Şubat 1997 Askeri Darbesinin Türk Eğitim Sistemine Etkileri ile İlgili Bulgular ve Yorumlar ... 350 

SEKİZİNCİ BÖLÜM 

8. SONUÇ ve ÖNERİLER .......................................................... 355 
8.1. Sonuçlar ......................................................................... 355 
8.2. Öneriler .......................................................................... 365 
KAYNAKÇA ............................................................................. 367 
EKLER ................................................................................... 387 
Ek-1: .................................................................................... 387 
Ek-2: .................................................................................... 388 
Ek-3: .................................................................................... 389 
Ek-4: .................................................................................... 390 
Ek-5: .................................................................................... 391 
Ek-6: .................................................................................... 392 
Ek-7: ..................................................................................... 393 
Ek-8: .................................................................................... 394 
Ek-9: ..................................................................................... 395 
Ek-10: ................................................................................... 396 
Ek-11: .................................................................................... 397 
Ek-12: .................................................................................... 398 
Ek-13: ................................................................................... 399 
Ek-14: .................................................................................... 400 
Ek-15: .................................................................................... 401 
Ek-16: .................................................................................... 402 
Ek-17: .................................................................................... 403 
Ek-18: .................................................................................... 404 
Ek-19: .................................................................................... 405 
Ek-20: .................................................................................... 406 
Ek-21: .................................................................................... 407 
Ek-22: .................................................................................... 408 
Ek-23: .................................................................................... 409 
Ek-24: .................................................................................... 410 
Ek-25: .................................................................................... 411 
Ek-26: .................................................................................... 412 
Ek-27: .................................................................................... 413 
Ek-28: ..................................................................................... 414 
Ek-29: ..................................................................................... 415 
Ek-30: ..................................................................................... 416 
Ek-31: ..................................................................................... 417 
Ek-32: ..................................................................................... 418 
Ek-33: ..................................................................................... 419 
Ek-34: ...................................................................................... 420 

ÖZGEÇMİŞ ................................................................................ 421 

KISALTMALAR LİSTESİ 

A.B. : Avrupa Birliği 
A.İ.H.M : Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi 
A.K.P. : Adalet ve Kalkınma Partisi 
A.N.A.P. : Anavatan Partisi 
A.O.B.P. : Ağırlık Ortaöğretim Başarı Puanı 
A.P. : Adalet Partisi 
A.Ü. : Ankara Üniversitesi 
ABD : Amerika Birleşik Devletleri 
Alb. : Albay 
B.B.P. : Büyük Birlik Partisi 
B.Ç.G. : Batı Çalışma Grubu 
B.D.P. : Bağımsız Demokrasi Partisi 
BM. : Birleşmiş Milletler 
C.H.F. : Cumhuriyet Halk Fırkası 
C.H.P. : Cumhuriyet Halk Partisi 
Çev. : Çeviren 
D.D.K. : Devlet Denetleme Kurulu 
D.E.P. : Demokrasi Partisi 
D.G.M. : Devlet Güvenlik Mahkemesi 
D.İ.S.K. : Devrimci İşçi Sendikaları 
D.P. : Demokrat Parti / Demokratik Parti 
D.P.T. : Devlet Planlama Teşkilatı 
D.S.P. : Demokratik Sol Parti 
D.T.P. : Demokrat Türkiye Partisi 
D.Y.P. : Doğru Yol Partisi 
Dz. Kuv. Kom. : Deniz Kuvvetleri Komutanlığı 
Em. : Emekli 
EMASYA : Emniyet, Asayiş Yardımlaşma Birlikleri 
EYES : Eğitim, Yöntem Enformasyon Sistemi 
FP. : Fazilet Partisi 
Gn. : Genel 
GSMH : Gayri Safi Milli Hasıla 
Haz. : Hazırlayan 
İ.H.D. : İnsan Hakları Derneği 
KESK : Kamu Emekçileri Sendikaları Konfederasyonu 
KKTC : Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti 
KOSGEB : Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı 
L.Y.S. : Lisans Yerleştirme Sınavı 
M.B.K. : Milli Birlik Komitesi 
M.C. : Milliyetçi Cephe 
M.Ç.P. : Milliyetçi Çalışma Partisi 
M.G.K. : Milli Güvenlik Kurulu / Milli Güvenlik Konseyi 
M.H.P. : Milliyetçi Hareket Partisi 
M.İ.T. : Milli İstihbarat Teşkilatı 
M.K. P. : Milli Kalkınma Partisi 
M.K. Y.K. : Merkez Karar Yürütme Kurulu 
MASK : Milli Askeri Stratejik Konsept 
MEB : Milli Eğitim Bakanlığı 
METARGEM : Mesleki ve Teknik Araştırma ve Geliştirme Merkezi 
MGSB : Milli Güvenlik Siyaset Belgesi 
N.C.S. : Ulusal Güvenlik Kurulu 
NATO : Kuzey Atlantik Paktı 
Ora. : Oramiral 
Org. : Orgeneral 
OTDÜ : Orta Doğu Teknik Üniversitesi 
OYAK : Ordu Yardımlaşma Kurumu 
ÖNDER : İmam Hatip Lisesi Mezunları ve Mensupları Derneği 
P.K.K. : Kürdistan İşçi Partisi (İllegal) 
R.P. : Refah Partisi 
s. : Sayfa 
S.C.F. : Serbest Cumhuriyet Fırkası 
S.H.P. : Sosyal Demokrat Halkçı Parti 
S.T.K. : Sivil Toplum Kuruluşu 
Sekr. : Sekreter 
Sn. : Sayın 
T.B.M.M. : Türkiye Büyük Millet Meclisi 
T.C.F. : Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası 
T.C.K. : Türk Ceza Kanunu 
T.D.K. : Türk Dil Kurumu 
T.H.K.O. : Türkiye Halk Kurtuluş Ordusu 
T.R.T. : Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu 
TESK : Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu 
TİSK : Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu 
TOBB : Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği 
TSK : Türk Silahlı Kuvvetleri 
TÜRK-İŞ : Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu 
TÜSİAD : Türkiye Sanayiciler ve İş Adamları Derneği 
TV. : Televizyon 
Vb. : ve Benzeri 
Y.G.S. : Yükseköğretime Geçiş Sınavı 
Y.Ö.K : Yükseköğretim Kurulu 
YAŞ : Yüksek Askeri Şura 
Yay. : Yayınları 
YİBO :Yatılı İlköğretim Bölge Okulu 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder