21.YÜZYIL DÜNYA ENERJİ DENGESİNDE PETROL VE DOĞALGAZIN YERİ., BÖLÜM 5
b. Özet Proje Bilgileri
1. Proje Yatırım Maliyeti PLE Mühendislik firması tarafından yapılan fizibilite etüdünde projenin toplam sistem için yatırım maliyeti 2,4 milyar Dolar
olarak hesaplanmıştır.
Türkiye kesiminin tahmini maliyeti ise kamulaştırma dahil 1,4 milyar Dolar düzeyindedir.
Türkiye kesiminin tüm finansmanı, Türkiye tarafından değil; bizzat projeye iştirak eden şirketlerce karşılanacak olup, işin zamanında bitirilmesi
durumunda proje, Türkiye’ye hiçbir maliyet getirmeyecektir.
Türkiye, 1.4 milyar Dolarlık Türkiye kesimi yatırım maliyetinin aşılması durumunda, karşılıklı anlaşmaya bağlı olarak devreye girip girmeyeceği
tespit edilecek 300 milyon Dolar tutarında Hükümet Garantisi sağlamış bulunmaktadır.
2. Proje Süresi
Esas süre 40 yıl olmakla birlikte, proje katılımcılarının talep etmesi durumunda, 10’ar yıllık dönemler halinde iki kez uzatılması mümkündür.
3. Projenin Teknik Özellikleri Maksimum Kapasite 50 MTY (1 Milyon varil/gün)
Toplam Uzunluk 1,774 km
Azerbaycan 440 km
Gürcistan 260 km
Türkiye 1,074 km
Boru Çapı 42’/34’
Dizayn Basıncı 100 Bar
Toplam Pompa İstasyonu 8
Türkiye 4
4. Projeden Sağlanacak Gelir
BTC Projesi’nden sağlanacak dolaylı kazançlar bir yana bırakılırsa, Türkiye’nin, bu projeden ‘geçiş vergisi ve işletmecilik hizmetleri’ karşılığında; taşınacak kapasiteye bağlı olarak, 1-16. yıllar arasında 140 ile başlayıp 200 milyon Dolara ulaşan, 17-40. yıllar arasında ise 200 ile başlayıp 300 milyon Dolar civarına çıkan bir yıllık gelir elde etmesi beklenmektedir.
Özellikle 50 MT’luk maksimum yıllık kapasiteye ulaşıldığında BTC’den sağlanması beklenen gelirin, Irak hattından sağlanan gelirin üzerinde olacağı
anlaşılmaktadır.
Bu rakamlar, BTC’nin Türkiye açısından önemini daha da somutlaştırmaktadır.
5. Projenin Türkiye’ye ve Doğu-Batı Enerji Koridoru’na Diğer Katkıları
Ekonomik etkileri kısaca gözden geçirilirse, hattın gerçekleşmesi ile geçiş ücreti ve sahalardaki payımızdan dolayı önemli ölçüde gelir elde edilecek; taşıma maliyetlerinin minimuma indirilmesi, finansman ve navlun ücretlerinden sağlanacak tasarruf gibi nedenlerle daha ucuza ham petrol temin etmek mümkün olacaktır. BTC hattından alınacak petrol ile, ithalata bağımlı ülkemizin enerji arz güvenliğine yapılacak katkı açısından da çok ciddi bir avantaj tesis edilmiş olacaktır.
İnşaat aşamasında yaratılacak yeni istihdam ve iş olanakları ile de hem Türk özel sektörünün önü açılacak hem de hattın geçtiği bölgelerde ekonomik canlanma yaşanacaktır. Özellikle inşaat aşaması boyunca, kısa, orta ve uzun vadeli istihdam olanakları yaratması açısından projenin, gerek boru hattı güzergâhı üzerinde gerekse deniz terminali mücavir alanlarında bulunan yerleşim birimleri için pek çok imkan yaratması beklenmektedir. Halihazırda, geliştirilme aşamasında olan sosyal ve çevresel yatırım programları ile de boru hattı ve deniz terminali civarında bulunan genel çevre ve yerleşim alanlarına bir takım faydalar sağlanması mümkün olacaktır.
< Doğu-Batı Enerji Koridoru’nun en kritik ayağını oluşturan BTC HPBH ile hem Türkiye’nin jeopolitik önemi artacak hem de Azerbaycan ve Gürcistan’ın siyasi ve iktisadi istikrarına katkı yapılacaktır. >
BTC hattı içinde ve Ceyhan terminalindeki ham petrol sayesinde, kriz zamanlarında arz esnekliği sağlamak üzere, Türkiye’nin stratejik petrol stok kapasitesi de artacaktır. Proje ile Ceyhan terminali önemli bir uluslararası petrol piyasası merkezi haline gelirken; yaratılan sinerji ile Mersin ve İskenderun limanları da hızla canlanacaktır.
Bugüne kadar siyasi, ekonomik, stratejik ve güvenlik bakımından en uygun çözüm olduğunu tüm dünyaya kanıtlayan BTC HPBH Projesi, Türk Boğazları ’ndaki aşırı trafik yükünden kaynaklanan geçiş risklerinin en aza indirilmesi sayesinde çevresel etkiler bakımından da açık ve önemli bir avantaj sağlayacaktır.
Doğu-Batı Enerji Koridoru’nun en kritik ayağını oluşturan BTC HPBH ile hem Türkiye’nin jeopolitik önemi artacak hem de Azerbaycan ve Gürcistan’ın siyasi ve iktisadi istikrarına katkı yapılacaktır. Proje ile Azerbaycan, dünya genelinde sayılı üreticiler arasına girerken, Gürcistan da en önemli geçiş ülkesi olarak ön plana çıkacaktır.
Çeşitli ulusal ve uluslararası platformlarda da pek çok kereler vurgulandığı üzere, hattın geçeceği güzergah Doğu ile Batı arasında bir enerji köprüsü oluşturacak ve her şeyden önemlisi bu proje, bölge ülkelerinden dünya pazarlarına ham petrol ve doğal gaz nakledecek diğer boru hattı projelerine de öncülük edecektir.
BTC’yi, sırasıyla Azerbaycan gazını Türkiye ve Avrupa’ya ulaştıracak Şah Deniz Doğal Gaz Boru Hattı Projesi ve Türkmenistan gazını ülkemiz ve Avrupa piyasalarına taşıyacak Hazar Geçişli Türkmenistan-Türkiye-Avrupa Doğal Gaz Boru Hattı Projesi izleyecektir. Bu hatlar, bugün ikisi de hızla ilerleyen Türkiye-Yunanistan-İtalya ve Türkiye-Bulgaristan Romanya-Macaristan-Avusturya Doğal Gaz Boru Hattı projelerine bağlandığında koridor tamamlanacak ve Türkiye gerek petrol gerekse doğal gazın Batı piyasalarına aktarımı bakımından tam anlamıyla bir enerji terminaline dönüşmüş olacaktır.
DİPNOTLAR;
1 BP-Statistical Review of World Energy 2002, (Londra; Haziran 2002), s.38.;
World Energy Council, ‘Yarının Dünyası için Enerji’ (Ankara, 1996), ss. 43-47, 288-91’deki Tablo C1a,C1b,C4a,C4b, 302’deki Tablo C15;
B. Yücel, ‘21. Yüzyıl Eşiğinde Türkiye’nin Enerji Politikalarına Yön Verecek Gelişmeler’, Türkiye 6. Enerji Kongresi, (Ankara: Dünya Enerji Konseyi, 1994), ss.24-38.;
B. N. Bayraktar, ‘Enerji Kullan›m Yönünden Ülkelerin Uygarlık Düzeylerinin Karşılaştırılması’, Enerji Politikaları ve Planlama - Türkiye 7. Enerji Kongreyi,
Ankara: Dünya Enerji Konseyi, 3-8 Kasım, 1997, ss. 11-19.;
F. Birol, ‘Küresel Enerji Talebi: Uzun Vadeli Bir Bakış’ Enerji Politikaları ve Planlama - Türkiye 7. Enerji Kongreyi,
(Ankara: Dünya Enerji Konseyi, 3-8 Kasım, 1997), ss. 1-6;
International Energy Outlook, 1999 baskısı, ‘Environmental Issues and World Energy, Table A.10, Reference Case’,
http://www.eia.doe.gov/oiaf/ieo99/environmental.html;
International Institute for Applied System Analysis (IIASA) and World Energy Council (WEC), ‘Global Energy Perspectives’, N.
Nakicenovic, A. Grubler ve A. Mcdonald (Der.) (Cambridge University Press., 1998), Chapter 4.; International
Energy Agency – Caspian Oil and Gas, The Supply Potential of Central Asia and Transcaucasia, 1998 baskısı,(OECD/IEA Pub., Paris), Part IV.
2 Tablonun hazırlanmasında kullanılan kaynaklar: International Energy Agency- World Energy Outlook, 1982 baskısı, (OECD/IEA Pub., Paris), s. 65.;
Energy Agency - World Energy Outlook, 1998 bask›s›,(OECD/IEA Pub., Paris).;
International Energy Agency- World Energy Outlook: Assessing Today’s Supplies to Fuel Tomorrow’s Growth, 2001 Insights, OECD/IEA Pub., Paris.;
BP- Statistical Review of World Energy 2002, (Londra; Haziran 2002).
3 Hidrolik hariç, günefl, rüzgar, gel-git, jeotermal, geleneksel ve modern biyolojik yakıtlar.
4 Aslında, elimizde, enerjinin geleceği hakkında, Ajans raporu (IEA 1998) dışında, biri Dünya Enerji Konseyi’ne (WEC 1996) ait, diğeri ise Konsey ve Uluslararası Uygulamalı Sistemler Analiz Enstitüsü’nün ortak raporu (IIASA/WEC 1998) olmak üzere iki adet çalışma daha vardır.
Bu üç rapor, en azından 2020 yılına kadar dünyanın geniş ölçüde fosil yakıtlara bağımlı kalacağı ve alternatif enerji kaynaklarının ise çok sınırlı bir paya sahip olacağı konuları üzerinde anlaşmaktadırlar. Bu raporların tümünde, enerji ve çevre açısından 2020’ye kadarki görünüm hemen hemen aynı olmakla
birlikte, asıl farklılık 2020’den sonra ortaya çıkmaktadır. WEC (1996) ve IIASA/WEC (1998) çalışmaları, çeşitli enerji ve çevre senaryoları itibarıyla
öngörülerini 2050 hatta 2100 yılına kadar uzatmaktadırlar. Burada, Keynes’in “uzun dönemde hepimiz ölüyüz!” felsefesinden esinlenerek ve diğerlerine
göre daha gerçekçi bir senaryodan hareket ederek önümüzdeki 20 yılı detaylı şekilde analiz eden Ajans (IEA) tahminleri tercih edilmiştir.
5 International Energy Agency - World Energy Outlook, (Paris: OECD/IEA Pub., 1998), ss. 19-20.
6 Aynı raporu 2001 verileriyle revize eden Ajans’ın (International Energy Agency- Key World Energy Statistics, (OECD/IEA, Paris, 2001))
raporundaki genel eğilimlerin aynı kalacağını belirterek, Hazar’a daha geniş yer ayırması bunun kanıtıdır.
7 International Energy Agency - World Energy Outlook: Assessing Today’s Supplies to Fuel Tomorrow’s Growth, 2001 baskısı, (OECD/IEA Pub., Paris), s. 33.
8 Energy Economist, ‘Transport into 2020’, Financial Times Energy, (Eylül 1998), ss.1-7.
9 Afganistan savaşının Hazar boru hatlarına etkisi, bu savafşın arka planında ABD’nin bölgedeki tüm potansiyel oyunculara ve/veya seyircilere
gönderdiği çeşitli mesajların değerlendirildiği bir çalışma için bkz. Cenk Pala, ‘Afganistan Savaşı’nın Hazar Boru Hattı Projelerine Etkisi: Kırmızı Kalem Bu Kez Kimin Elinde’, PetroGas, Cilt 26, (Kasım-Aralık, 2001), 38-43.
10 International Energy Agency- Key World Energy Statistics, (OECD/IEA, Paris, 2001), ss. 135-136.
11 Tablo için kullanılan kaynaklar: International Energy Agency- World Energy Outlook: Assessing Today’s Supplies to Fuel Tomorrow’s Growth,
2001 Insights, OECD/IEA Pub., Paris. S.24.; International Energy Agency - World Energy Outlook, 1998 baskısı,(OECD/IEA Pub., Paris). s. 64, Table 6.1.
12 TC Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, ETKB Alt Komisyon Raporları, Türkiye 1. Enerji Şurası- 7-9 Aralık, İstanbul, (Ankara: 1998), ss.10-25.
13 BP- Statistical Review of World Energy 2002, Haziran, Londra.
14 Bu felaket senaryolarını örnekleyebiliriz: 1865 yılında ünlü İngiliz iktisatçısı Stanley Jevons, İngiltere kömür kaynaklarının çok kısa bir süre içinde tükeneceğini yazmıştır. Oysa, 1860’lara 70 milyon tonluk bir üretim
düzeyi ile giren İngiltere için bu yıllar, kömür üretiminin hızla arttığı yıllar olmuştur. 1914 yılında ise bu kez ABD Maden Bürosu, Amerikan’ın 10 yıllık petrol rezervinin kaldığını savunmuştur. Çeşitli hükümet kuruluşlar›
bu kehanetlere devam etmişler ve ilkin 1939’da, ardından 1951’de Amerikan petrol rezervlerine 13 yıl ömür biçilmiştir. Bu tahminler arasında en çarpıcı olanı ise, 1972’de Roma Klubü tarafından yayınlanan “Ekonomik Büyümenin Sınırları” isimli 70’lerin ünlü raporunda yer alan petrol rezerv tahminleridir. Rapora göre, o tarihte 550 milyar varil olan dünya ispatlanmış ham petrol rezervleri, 20 yıl içinde tükenecektir. Oysa, 1970 ile 1990 yılları arasında dünya 600 milyar varil petrol tüketmiştir. Üstelik, Roma Klubü tahminlerinin tersine, 1990’da
(petrol benzerleri hariç) hiç kullanılmamış “ ispatlanmış ” rezerv miktarı 900 milyar varil düzeyine ulaşmıştır.
Burada, dünyanın 2003 yılına 1 trilyon varili aşan (ki bazı tahminlere göre 3 trilyon varil) bir petrol rezerviyle girmiş olduğunu da kayda geçmek gerekir (‘Environmental Scales: plenty of Gloom’, The Economist, Cilt 20,
(December, 1997), ss. 21-23; BP- Statistical Review of World Energy 2002, Haziran, Londra., s.4.).
15 Cenk Pala ve E. Engür, ‘Kafkasya Petrolleri: 21. Yüzyılın Eşiğinde Hazar Havzası ve Türkiye’, İşletme ve Finans, Sayı 152, (Kasım, 1998), s. 25.
16 International Energy Agency – Caspian Oil and Gas, The Supply Potential of Central Asia and Transcaucasia, 1998 baskısı,(OECD/IEA Pub., Paris).
17 United Nations, Energy Information Administration, Caspian Sea Region: Reserves and Pipeline Tables (New York: United Nations, 2002), ss. 4-6.
18 BP- Statistical..., s. 4.
19 BP- Statistical..., s. 20.
20 International Energy Agency – Caspian Oil and Gas, The Supply Potential of central Asia and Transcaucasia, 1998 baskısı,(OECD/IEA Pub., Paris). ;
United Nations, Energy Information Administration, Caspian Sea Region: Reserves and Pipeline Tables (New York: United Nations, 2002).
21 Tablo için kullanılan kaynaklar: International Energy Agency-World Energy Outlook, 1998 bask›s›,(OECD/IEA
Pub., Paris). s. 134, Table 8.10.; International Energy Agency- Key World Energy Statistics, (OECD/IEA,
Paris, 2001), s. 38,Table 2.1,135.; BP- Statistical Review of World Energy 2002, Haziran, Londra, ss. 910,25,40.
22 International Energy Agency- Key World Energy Statistics, (OECD/IEA, Paris, 2001), s. 42, Table 2.3.
23 International Energy Agency- Key World Energy Statistics, (OECD/IEA, Paris, 2001), s. 172, Table 2.10.
24 European Union, European Comission-Diroctorate-General for Energy and Transport, Green Paper: Towardsa Europen Strategy for the Security
of Energy Supply, (Brüksel: EU, 29 Kas›m 2000), s.769.
25 European Union, European Comission-Diroctorate-General for Energy and Transport, Green Paper: Towardsa Europen Strategy for the Security of
Energy Supply, (Brüksel: EU, 29 Kas›m 2000).
26 Güneş, rüzgar, gel-git, jeotermal, geleneksel ve modern biyolojik yakıtlar.
27 Cenk Pala ve E. Engür, ‘Kafkasya Petrolleri: 21. Yüzyılın Eşiğinde Hazar Havzası ve Türkiye’, İşletme ve Finans, Sayı 152, Kasım, 1998, ss. 21-39.
28 Tabloyu oluştururken kullanılan kaynaklar: International Energy Agency – Caspian Oil and Gas, The Supply
Potential of central Asia and Transcaucasia, (Paris: OECD/IEA Pub., 1998); BP- Statistical Review of World
Energy 2002, Haziran, Londra.
29 International Energy Agency – Caspian Oil and Gas, The Supply Potential of central Asia and Transcaucasia,
1998 baskısı,(OECD/IEA Pub., Paris); BP- Statistical Review of World Energy 2002, Haziran, Londra; United
Nations, Energy Information Administration, Caspian Sea Region: Reserves and Pipeline Tables (New York: United Nations, 2002).
30 Cenk Pala ve E. Engür, ‘Kafkasya Petrolleri: 21. Yüzyılın Eşiğinde Hazar Havzası ve Türkiye’, İşletme ve Finans, Sayı 152, Kasım, 1998, s. 25.
31 International Energy Agency – Caspian Oil and Gas, The Supply Potential of central Asia and Transcaucasia, 1998 baskısı,(OECD/IEA Pub., Paris);
BP- Statistical Review of World Energy 2002, Haziran, Londra; United Nations, Energy Information Administration, Caspian Sea Region:
Reserves and Pipeline Tables (New York: United Nations, 2002).
32 United Nations, Energy Information Administration, Caspian Sea Region: Reserves and Pipeline Tables (New York: United Nations, 2002).
33 BP, Statistical Review of World Energy 2002, (Londra: BP, 2002).
34 Cenk Pala, ‘Afganistan Savaşı’nın Hazar Boru Hattı Projelerine Etkisi: Kırmızı Kalem Bu Kez Kimin Elinde’,
PetroGas, Say› 26, Kasım-Aralık, 2001, ss. 38-43.
35 United Nations, Energy Information Administration, Caspian Sea Region: Reserves and Pipeline Tables (New York: United Nations, 2002).
36 Reuters, 21 Ağustos 2002.
37 International Energy Agency – Caspian Oil and Gas, The Supply Potential of Central Asia and Transcaucasia, (Paris: OECD/IEA Pub., 1998).
38 ‘Afganistan Savaşı’nın Hazar Boru Hattı Projelerine Etkisi: Kırmızı Kalem Bu Kez Kimin Elinde’, PetroGas, Sayı 26, Kasım-Aralık, Ankara, ss. 38-43.
***
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder