7 Aralık 2014 Pazar

Bizans'tan sonra Ayasofya'da ilk Papa duası


Bizans'tan sonra Ayasofya'da ilk Papa duası.,



Katolik Hıristiyanların Ruhani Lideri Papa Francis’in İstanbul’daki ziyaret merkezlerinden biri Doğu Roma İmparatorluğu’nun başkentinde 916 yıl boyunca kilise kalan, Osmanlı döneminde 482 yıl cami olarak kullanılan, 1935 yılındaysa müze olarak kapılarını açan Ayasofya. Türkiye’yi ziyaret eden 4’üncü Papa’dan 47 yıl önce ilk ziyaret gerçeklemiş, Papa VI. Paul’ün Ayasofya’da diz çökerek dua etmesi tartışma yaratmıştı. 


25 Temmuz 1967’de Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay’ın davetlisi olarak gelen Papa Ayasofya ziyaretinde apsisin önüne geldiğinde yanındaki Dışişleri Bakanı İhsan Sabri Çağlayangil’e dönerek “Kısa bir süre dua edebilir miyim?” diye soruyordu.

Dönemin gazetelerinde yer alan haberlere göre, Çağlayangil’in şaşırarak sustuğunu gören Papa hemen diz çöküyor ve “Ave Maria” yani “Meryem Ana” duasını ediyordu.

Böylece dönemin medyasının tanımıyla “İstanbul’un fethinden beri Ayasofya’da dua edebilen ilk Hıristiyan lider” oluyordu. İlgililer Papa’nın dua etmek için eğildiğini görünce şaşırıyor, koruma memurları yere oturup elele tutuşarak herhangi bir olay olmasını önlüyordu.

Papa’nın duası üzerine MTTB yöneticileri bir gün sonra Ayasofya Müzesi’ne giderek namaz kılıyor ve dua ediyordu. Ayasofya Müzesi ilgilileri ve sivil polisler öğrencilerin namaz kılmasına mani olmaya çalışıyordu.

CKPM’li Kastamonu Milletvekili İsmail Hakkı Yılanoğlu konuyu Meclis’e taşıyordu. Soru önergesinde “Ayasofya’da Papa’nın duasına müsaadesi laiklik anlayışıyla kabili telif midir?” deniliyordu.

Cumhuriyet Gazetesi’nden Nadir Nadi ise Ayasofya’da namaz kılanlara tepki gösteriyordu: “Papa’ya inat olsun diye Ayasofya müzesine namaz kılmaya giden gençlerin davranışını uygun bulmadığımızı söylemek zorundayız. Misafir bir yabancı din büyüğünün kendi inancına göre özel bir anlamı olması gereken tarihsel bir yapıya ilk girişinde yere diz çökerek mırıldanmasını anlayışla karşılamalıydılar.”

“Ayasofya’da dua” tartışması 28 Temmuz’da Senato’ya da taşınıyordu. Gündem dışı söz alan Tabii Senatör Suphi Karaman “Gençliğin Papa’dan sonra namaz kılmalarını da Atatürk devrimlerine karşı girişilmiş bir protesto niteliğinde saydığımız için tasvip etmiyoruz” diyordu.


Karaman sert ifadelerle iktidara yükleniyordu: “Papa Paul’ün Ayasofya’daki ibadetine imkan verenler, fırsat hazırlayanlar tarih içerisinde büyük bir hatanın içine düşmüşler ve gafletin mümessili olmuşlardır.” AP’li Hüsnü Dikeçligil de “Müze olan bir yerde ibadet yapılmaz, Türk hariciyesi ve AP hükümeti buna hassasiyetle dikkat etmeliydi. Hariciyeciler suçludur” diyordu.

Dışişleri Bakanı Çağlayangil yaptığı açıklamalarda, Almanlar’ın Köln'de ibadet için Türk vatandaşlarına kiliselerini açmasını örnek veriyordu: “Papa'nın Ayasofya'da dua etmesi çok mu önemli? Papa Ayasofya'yı ziyaret ederken mukaddes bildiği yerde, içinden geçenleri dua olarak yaptı. Bunun yorumu yapılmamalıdır."

Dönemin medyasına göreyse Papa’nın ziyaretinin en önemli yanlarından biri turizm gelirlerinin artacak olmasıydı. Papa VI. Paul’ün ziyaret ettiği kutsal mekanların ilgi odağı olması bekleniyordu.

Papa TÜRKİYE YE  HANGİ DÖNEMLERDE GELDİ,


AVRUPANIN  DİNİ LİDERLERİ TÜRKİYEDEN BEKLENTİLERİ OLDUGU ZAMAN GELİRLER..BU STRATEJİKTE OLABİLİR.. TAVİZ KOPARTMAKTA.. BU KONUDAKİ AYTUÇ ALTINDAL  GÖRÜŞÜ VE DÜŞÜNCELERİ Nİ SEYREDİNİZ..


..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder