26 Şubat 2019 Salı

YÜKSEKOVA VE ŞEMDİNLİDE MEYDANA GELEN OLAYLARLA İLGİLİ OLARAK GÜVENLİKTEN SORUMLU BAZI KAMU GÖREVLİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. BÖLÜM 11

YÜKSEKOVA VE ŞEMDİNLİDE MEYDANA GELEN OLAYLARLA İLGİLİ OLARAK GÜVENLİKTEN SORUMLU BAZI KAMU GÖREVLİLERİNİN 
DEĞERLENDİRİLMESİ. BÖLÜM 11



Şemdinli ilçe merkezi ve Polis Noktasında. Patlamalar öncesinde ve patlamalar 
sırasında önleyici hizmetler kapsamında Adli mercilerden alınmış izinle yapılan herhangi bir arama faaliyeti olmadığı, patlamalar ve diğer toplumsal olayların akabinde Şemdinli Sulh Ceza Mahkemesinin 22.11.2005 gün ve 2005/57,  01.12.2005 gün ve 2005/61, 16.12.2005 gün ve 2005/67, 30.12.2005 gün ve 2005/72 ve de 16.01.2006 gün ve 2006/1 sayılı Genel Arama Kararlan ile, Polis Noktasında genel aramalar yapıldığı, Yapılan aramalar esnasında Araç, 
kişi v.b herhangi bir kayıt tutulmadığı, dolayısıyla geçmişe ait sorgulama yapılamadığı, Yine İlçe Emniyet Müdürü Tacettin ASLAN'in 31.01.2006 günü Komisyonumuza verdiği ifadesinde bu konu ile ilgili olarak özetle; "İlçede tüm personelle birlikte halkla iç içe olduklarını, şehre giren çıkan herkesi aşağı yukan tanıdıklarını, personelini de halkı bu konuda sıkmamaları gerektiği konusunda uyardığını, arama noktasındaki uygulamaların halka zulüm yapma gibi değerlendirildiğinden dolayı bu tür uygulama yapmayı tasvip etmediğini" 
ifade etmesinden de anlaşıldığı üzere,Olaylar öncesinde ve olaylar sırasında İlçe Emniyet Müdürlüğü yetkililerince ilçe içerisinde ve polis noktasında yapılan önleyici zabıta hizmetlerinde bir zafiyet olduğu, İlçe Emniyet Müdürlüğünde İstihbarat Biriminin kurulmasında yeterli çabanın gösterilmediği, terör ve özellikle bombalama olaylarının önlenmesi kapsamında, etkili, caydırıcı tedbirler geliştirilmesi konusunda yeterli gayretin gösterilmediği, İlçe genelinde önleyici tedbirlerin alınmasında ciddi eksiklikler olduğu, 

d-)Yüksekova İlçe Emniyet Müdürlüğünce;Yüksekova ilçe Emniyet Müdürlüğü 
yetkililerince her ne kadar 26.09.2005 ile 25.12.2005 tarihleri arasında yetkili mahkeme karan ile (7) adet arama yapıldığı belirtilmekteyse de; İlk arama kararının çıkarıldığı 26.09.2005 tarihinden önce ilçede: 

- 29.07.200S tarihinde İlçe Emniyet Müdürlüğü önünde, 
- 31.08.2005 tarihinde Akarsu iş merkezinde, 
- 02.09.2005 tarihinde Van Erciş Otobüs firmasına ait otobüste patlama, 
- 15.09.2005 tarihinde Zağros iş merkezi önünde patlamalar meydana geldiği, 

Terör ve özellikle bombalama olaylarının önlenmesi kapsamında, etkili, caydırıcı 
tedbirler geliştirilmesi konusunda yeterli gayretin gösterilmediği. Yukarıda sayılan (4) Patlama Olayından önce ve patlamalar sırasında, ilçede herhangi bir arama icra edilmediği, İlçe genelinde arama faaliyetlerinin 26.09.2005 tarihinden itibaren yürütülmeye başlandığı, ilçede yaşanan son dönemdeki patlamalar esnasında ve sonrasında daha da Önem kazanan önleyici hizmetlerin uygulanmasında yaşanan personel sıkıntısının giderilmesi yönünde etkin çaba 
sarf edilmediği, ilçede süregelen patlamalar obuasına rağmen ilçe giriş ve çıkışlarında Polis kontrol noktası oluşturulmadığı, Yüksekova'da meydana gelen bazı bombalama olaylarının henüz aydınlatılamadığı ve şüpheli durumdaki bu patlamaların nallan Devlete bakış açışını olumsuz yönde etkilediği, ilçedeki 21 nci Sınır Jandarma Tugay Komutam ile emniyet hizmetlerinin sunumu konusunda bazı sorunlar yaşandığı, İlçe Emniyet Müdürünün bölgede görev süresi iki yıl olmasına rağmen üçüncü yıldır bölgede çalıştığı, Trabzon iline tayini 
çıktığı halde ayrılmak istemediği, 

e-) İl Jandarma Komutanlığınca; Komisyonumuza 21.02.2006 günü ifade veren 
Hakkari Emniyet Müdürlüğü istihbarat Şube Müdür Vekili Hüseyin KESKİNKILIÇ ifadesi ve İfadesi sırasında Komisyona sunduğu belgede yapılan incelemede görüldüğü gibi; Hakkari İl Jandarma Komutanlığınca 16.10.2005 tarihinde " Bir örgüt mensubuna verilmek üzere göndericinin Narlı Market, Alıcının da Şemdinli İlçesinde Umut Kitabevi adresli olan bir paketin gönderildiği ve bu paket içerisinde örgüte ait elektronik cihazların bulunduğu" istihbaratının İlgili birimlerine iletilmek üzerine Emniyet müdürlüğüne 16.11.2005 tarihinde yani istihbaratın elde edildiği tarihten 1 ay sonra Emniyet Müdürlüğü ile 
paylaşıldığı, Ayrıca, İstihbarat Birimlerinin İl Emniyet Toplantıları gereğince yapmaları gereken haftalık değerlendirme toplantılarının ve bunlara ilişkin kaydın 1 Kasım 2005 Tarihinde meydana gelen büyük patlamadan itibaren düzenli olarak tutulmaya başlandığı, 

f-) Hakkari MİT Bölge Müdürlüğünce; Hakkari Merkez, Şemdinli ye Yüksekova 
ilçelerinde meydana gelen terör olayları çerçevesinde, 01 Haziran 2005- 3 MART tarihleri arasında Hakkari MİT Ünitesince ilgili icra makamlarına (488) yazılı ve ivediliğine binaen (19) Şifa-i bilgi aktarımında bulunulduğu, sözü edilen bilgilerle tehdit unsurlarının barındıkları alanlar, militan, silah, finans güçleri, sınır geçişleri, bölgeler arası hareketlilikleri, eylem planlamaları, stratejik düzeyde alman kararların olası bölgesel yansımaları hususlarında elde edilen ham bilgilerin ilgili birimlere aktarıldığı, MiT'in değerlendirmelerinin daha çok stratejik boyutta olduğu, ne tür tehditlerin gelişebileceği, bunun hangi bölgelerde odaklanacağı şeklinde çalışma yaptıkları, yapılanmalarını keşif istihbaratı elde etmek üzere kurmadıkları, çalışma biçimlerinin stratejik düzeyde bilgi derlemek olduğu, aksi takdirde, jandarma veya emniyet kadar bir güçle bölgede 
bulunmaları gerektiği, 

Ancak, 9 Kasım 2005 günü Umut Kitap evinde meydana gelen olayın mağduru Seferi Yılmazla ilgili bir çalışmalarının bulunmadığı, bölgede meydana gelen patlama olaylarının failleri ve sebepleri konusunda olaylar öncesinde ve sonrasında bilgilerinin olmadığı, İncelenmiştir. 

Komisyonumuzun çalışma alanını kapsayan süreç içerisinde bölgede görev yapan üst düzey kamu görevlilerinden II Valisi hakkında İçişleri Bakanlığınca Tokat Valisi ile yer değişikliği uygulamasının yapıldığı, komisyonumuzca bölgeye yapılan çalışma gezisinde yapılan bu değişikliğin olumlu etkilerinin kendisini göstermeye başladığı memnuniyetle müşahede edilmiştir. Bundan böyle bölgeye tecrübeli Vali ve Kaymakamların görevlendirilmesi uygulamasına devam edilmesi sağlanmalıdır. Yaşanan olaylar şua sında bölgede olan ve halen Bölgede görev yapan Güvenlik birim amirlerinin tesis ettikleri iş ve işlemleri ile genel tutum ve davranışlarının Kurumlarınca değerlendirilmesi uygun olacaktır. 

Ayrıca Hakkari MİT Bölge Müdürlüğü yetkililerince her ne kadar, yapılanmalarını 
keşif istihbaratı elde etmek üzere kurmadıklarını, çalışma biçimlerinin stratejik düzeyde bilgi derlemek olduğunu ileri sürülse de, Şemdinli ilçe merkezinde 05.08.2005 tarihinde 5 askerimizin şehit olduğu ve yine 01.11.2005 tarihinde İlçe merkezine büyük hasar veren patlama gibi kamuoyunu derinden sarsan ve üzen terör eylemleri öncesi herhangi bir istihbarı bilgi edinilememesi nin izahını, Komisyonumuz ve kamuoyu anlamakta zorlanmaktadır. Bu nedenle bölgede özellikle son dönemlerde meydana gelen terör olayları ve yasa dışı toplumsal 
gösteriler de göz önünde bulundurularak MİT Müsteşarlığınca belirtilen konuların yeni bir yaklaşımla ele alınması gerektiği düşünülmelidir. 

19-) 1995-2005 yıllan arasında;

Hakkari Bölgesinin faili meçhul terör olayları açısından oldukça mümbit bir yer 
olduğu, özellikle Emniyet Bölgesinde meydana gelen faili meçhul terör olaylarında Hakkari'nin (96) olay ile 1. Sırada olduğu bunu sırası ile Tunceli (88), Diyarbakır (81) ve Sımak (48) illerinin izlediği, PKK terör örgütünce sözde ateşkes dönemi olarak belirtilen 1999-2004 yılları arasında faili meçhul terör olaylarının en alt seviyelerde seyrettiği, özellikle 2003 yılından itibaren faili 
meçhul bombalama olaylarında artış meydana gelmeye başladığı, 2004 yılı ile birlikte artışın ivme kazandığı, 

Sözde ateşkesin bittiğinin ilan edildiği 2004 yılında Hakkari (5) ve Batman (5) 
illerinin en fazla Faili meçhul bombalama eylemi meydana gelen iller olduğu, ayrıca 2004 yılında Şımak'ta (1), Van'da (1), Faili meçhul Bombalama olayı meydana geldiği, 2005 yılında ise sıralamanın Hakkari (14), Şırnak (9), Diyarbakır (3), Mardin (2), Batman (2) şeklinde olduğu, Faili meçhul Bombalama olaylarının bölge illeri arasında Hakkari de ciddi artışının özellikle düşündürücü olduğu, bu artışın 2005 yılında iyice belirginleştiği, Bölgede 1996 yılında (993), 1997 yılında (1045), 1998 yılında (663), 1999 yılında (537), 2000 yılında (133), 2001 yılında (74), 2002 yılında (59), 2003 yılında (90), 2004 yılında (229), 2005 yılında (289), olmak üzere toplam (4112) faili meçhul terör olayı 
meydana geldiği, bu olayların sayısının yukarıda izah edildiği gibi örgütün sözde ateşkes döneminde en az seviyeye indiği yine örgütün sözde ateşkesin bittiğini ilan ettiği tarih olan 2004 Haziran ayından itibaren de tekrar tırmanışa geçtiği, 
Meydana gelen terör olaylarının bölge illerine göre dağılımlarına bakıldığında ise: G.Antep (1), Adıyaman (9), Ş.Urfa (7), D.Bakır (479), Mardin (325), Şırnak (598), Hakkari (567), Siirt (221), Batman (211), Bitlis (105), Van (337), Elazığ (118), Bingöl (463), Tunceli (477), Erzincan (50), Erzurum (34), Ağn (33), Muş (55), İğdır (8), Kars (13), Bayburt (1) şeklinde dağılım gösterdiği, Hakkari'nin (567) olay ile Sırnak'tan (598) sonra Fili meçhul terör olaylarının en fazla meydana gelen 2. il olduğu. Diyarbakır'ın ise (479) Faili Meçhul Terör olayı ile 3. il olduğu. 

Bölgede meydana gelen Faili meçhul terör olaylarında toplam (410) vatandaşın 
öldüğü, (658) vatandaşında yaralandığı, bunların dağılımına baktığımızda ise; 
Hakkari'de (47) vatandaşın öldüğü, (97) vatandaşın yaralandığı, Diyarbakır'da (77) vatandaşın öldüğü, (127) vatandaşın yaralandığı, Şımak'ta (62) vatandaşın öldüğü, (107) vatandaşın yaralandığı, Mardin'de (37) vatandaşın öldüğü, (34) vatandaşın yaralandığı, Tunceli'de (35) vatandaşın öldüğü, (29) vatandaşın yaralandığı, Van'da (26) vatandaşın öldüğü, (44) vatandaşın yaralandığı, Bingöl'de (23) vatandaşın öldüğü, (44) vatandaşın yaralandığı, Siirt'te (21) vatandaşın öldüğü,(28) vatandaşın yaralandığı, Elazığ'da (19) vatandaşın öldüğü, (18) vatandaşın yaralandığı, Batman'da (17) vatandaşın öldüğü, (40) vatandaşın yaralandığı, Bölgedeki diğer illerde de (46) vatandaşın öldüğü, (90) vatandaşın yaralandığı, 

İncelenmiştir. 

Hakkari'nin Fili meçhul terör olaylarında hayatını kaybeden ve yaralanan vatandaş savısı itibarı ile Diyarbakır ve Sırnak'tan sonra 3. sırada geldiği anlaşılmıştır. Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerimizde terör eylemleri nedeni ile meydana gelen ve faili meçhul olay olarak değerlendirilip Avrupa İnsan Haklan Mahkemesine yapılan başvurular konusu, Ülkemiz ve Komisyonumuz için oldukça önem arz etmektedir. Bu konu ile ilgili olarak Avrupa İnsan Haklan Mahkemesine yapılan başvurular incelendiğinde, bu başvurular, Avrupa insan Haklan Sözleşmesinin birden çok hükmünün ihlal edildiği iddiası ile yapılmakta, Avrupa İnsan Haklan Mahkemesi de anılan başvurular hakkında verdiği kararlarında, açılan davanın Avrupa İnsan Haklan Sözleşmesinin birden çok 
hükmünü kapsaması nedeniyle pür olarak faili meçhul olarak değerlendirilebilecek bir konu ve yargılama içinde ele almadığı, bununla birlikte Avrupa İnsan Haklan Mahkemesi'ne son 10 yıl içerisinde yapılan Doğu ve Güneydoğu kaynaklı başvurular arasında yaşam hakkının da ihlal edildiğine hükmedilen 7 karar hakkında (629.157 EUR) Tazminat tutan ve (41.265 EUR) Yargılama gideri olmak üzere ülkemizce toplam (670.422 EUR) ödendiği 
anlaşılmaktadır. 

Türkiye insan haklan ve temel özgürlükler alanında diğer demokrasilerle aynı değer ve amaçlan paylaşmaktadır. İnsan haklan ve temel özgürlükler konusundaki standartların en yüksek seviyeye getirilmesi amacı ile ülkemizde bir çok önemli adımlar atılmıştır. Bütün bunlar yapılırken güdülen temel amaç Türk halkının demokratik ülkelerde mevcut tüm temel özgürlüklerden yararlanmasını sağlamak ve bunun doğal sonucu olarak taraf olduğumuz uluslar arası belgelerdeki yükümlülüğümüzü yerine getirmektir. Vazgeçilmez temel haklar ilkesi üzerine kurulu bir devlet olan Türkiye Cumhuriyeti Devleti ırk, dil.din, etnik köken farkı gözetmeksizin tüm vatandaşların haklarının Anayasa ve diğer yasalarla güvence altına alındığı parlamenter bir demokrasidir. Bunun sonucu olarak Türkiye insan haklan konusundaki tüm Avrupa Sözleşmeleri ile Birleşmiş Milletler çerçevesinde yapılan önemli sözleşmelerin büyük bir bölümüne taraf olmuştur ve sözleşmeler Anayasada öngörüldüğü gibi Türk Hukuk sisteminin ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. 

Bütün bu olanların yanında özellikle son dönemde Hakkari ilinde meydana gelen 
failleri belirlenemeyen bombalama olayları ülkemizin Avrupa arenasındaki insan haklan profilini de olumsuz etkilemektedir. Öte yandan ülkemiz aleyhine hükmedilen tazminat tutarları ülke kaynaklarının gereksiz yere heba olmasına yol açmaktadır. Bu nedenlerden dolayı Faili meçhul olaylar üzerinde yoğunlaşarak bu olayların faillerini en kısa sürede açığa çıkarmanın Hukuk devleti olmanın temel gereği olduğu değerlendirilmektedir. 

20-) - Hakkari İli'nin toplam nüfusunun 236.581, kişi basma düşen milli gelirin 836 dolar olduğu, Türkiye kişi başına düşen gayrısafi milli hasıla sıralamasında 76.sırada bulunduğu, yeşil kartlı kişi sayısının İl ve ilçeler dahil olmak üzere 152.407, 2004 yılında Kamu gelirlerinin tahakkukunun 26.286 YTL, Kamu giderleri kesin hesabının da 258.483 .YTL olduğu, resmi kayda göre işsizlik oranının %11.8, ancak gayrı resmi bilgilere göre % 70'ler oranında bulunduğu, okuryazarlık oranının % 70.69 olduğu, İl ve İlçelerdeki Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıflarından yardım alan kişi sayısının 12.050 olduğu, İl genelinde Küçük Sanayi Sitesinde faal iş yeri sayısının 100, buralardaki toplam işçi istihdam sayısının 300 olduğu göze çarpmaktadır. 


Hakkari ilinin genel olarak değinilen sosyo-ekonomik yapısı ile Komisyonumuzun mahallinde edindiği bilgi ve tespitlerden hareketle aşağıda belirtilen sorun ve çözüm önerilerinin dikkate alınması gerektiği düşünülmektedir. 
-Hakkari ili genelinde geçmiş dönemlerde yoksulluk, terör ve aşiret kavgalarının 
etkisi ile 45 Köy ve 175 mezrada yaşayan toplam 5783 hane ve 46148 nüfusun göç ettiği, 1994 yılında başlayan ve halen devam etmekte olan Köye Dönüş Rehabilitasyon Projesi (KDRP) kapsamında yapılan çalışmalar neticesinde 2006 yılına kadar 2.704 hane ve 20.622 nüfusun geri dönüşünün sağlandığı, bu oranın hane bazında %47, nüfus bazında ise %45 olduğu,Güvenlik konusunda herhangi bir zafiyet yaratmayacak bölgelere geri dönüşlerin teşvik edilmesi ve geri dönen vatandaşların köylerinde kalıcı olarak yerleşmelerini temin etmek, kendi kedilerine yeter düzeye gelmelerini sağlamak amacıyla, Köye dönen  vatandaşların maddi yardımlardan ziyade ayni yardımlarla desteklenmesi, uygulanabilirliği yüksek istihdama yönelik projelere ağırlık verilmesi ve Köye dönen vatandaşların her alanda eğitimlerinin sağlanması amacı ile eğitim projelerine ağırlık verilmesinin gerektiği, 

-Dağlık arazi şartlarının, terör örgütüne hareket serbestisi sağladığı, ulaşımı zor köy ve mezralarını örgütün barınmasına ve lojistik destek almasına son derece müsait olduğu, İçişleri Bakanlığı tarafından uygulamaya konulan KÖYDEŞ projesinin kısa sürede bölgede olumlu etkilerini göstermeye başladığı,KÖYDES projesine 2006 ve daha sonraki yıllarda verilecek desteklerle, uzun yıllardır çözüm bulunamayan başta yol olmak üzere, diğer altyapı sorunlarının çözümlenebileceği ve terörle etkin mücadelede il genelinde büyük mesafeler kat 
edilebileceği, 

- Yerel yönetimlerin borç yükü ve alt yapı sorunlarının çok miktarda olduğu, bu 
sorunların giderilmesi için finansman ve proje desteklerinin ivedi olarak verilmesinin büyük bir önem arz ettiği, Borç yükü altında bulunan merkez ve ilçe belediyelerinin yol, su, kanalizasyon, çöp toplama gibi temel hizmetlerini yapamamaları ve idame ettirememeleri yanında, personeline çok miktarda borçlu olması ve aylık maaş ve ücretlerini verememeleri nedeniyle halk ve görevli personel üzerindeki menfi tesirleri, mevcut sıkıntılara ilave önemli 
bir sorun ve huzursuzluk kaynağı olduğu, Başbakanlık, İçişleri Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, İller Bankası Genel Müdürlüğü, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı, Maliye Bakanlığı ve diğer yerel yönetimlere destek veren kurum ve kuruluşların, yöredeki yerel yönetimlere özel desteklerine ivedi olarak ihtiyaç duyulduğu, maddi yardımlar yanında proje desteklerinin de bir an önce verilmesinin gerektiği, 

- Gerek terör gerek diğer nedenlerle kırsal kesimden ve yöreden halen devam eden göç ve işsizliğin yörenin en önemli sorunlarından olduğu, gerek köylerden merkeze ve gerekse merkezlerden diğer illere göçün büyük sosyal problemleri ve işsizliği de beraberinde götürdüğü, burada yapılması gereken şeyin insanların yerlerinde kalmasını sağlamak olduğu, Yörede yaşayan vatandaşlarımızın geçim imkanlarının genelde küçük çaplı tarım ve hayvancılığa dayandığı, Yörede istihdam arttırıcı ve gelir getirici projelere ihtiyaç bulunduğu, Yöre halkının hayvancılık konusundaki becerisi ve mevcut coğrafi şartlar dikkate alınarak; 
valilik ve kaymakamlıklarca özellikle hayvancılık ve hayvansal ürünlerin değerlendirilmesi alanında projeler geliştirilmesi, bu projelere Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü ve diğer ilgili kuruluşlarca üst seviyede katkı sağlanmasının gerektiği, 

- Hakkari İl Özel İdaresinin bütçe imkanlarının kısıtlı olması ve Mülga Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünden sayısal olarak az ve deforme olmuş iş makinelerinin kalmış olması nedeniyle çok büyük sıkıntılarının bulunduğu, Stabilize yol ağının fazlalığı, yerleşimin sarp ve dağlık alanlarda olması nedeniyle bu makinelerle iş görmenin zorlukları olduğu, Yol sorunlarının daha süratli ve daha sağlıklı yürütülebilmesi için makine parkının yenilenmesi ve ilave makinelerle takviye edilmesi önem arz ettiği, İl Özel İdaresinin İller Bankası Payının önümüzdeki 5 yıl için 3 kat olarak gönderilmesinin bu konudaki sorunları büyük ölçüde çözeceği, 

- Yasal olarak kuruluşu sağlanan Van 100. Yıl Üniversitesine bağlı Hakkari Eğitim Fakültesinin halen ilde faaliyete geçmediği, Eğitim Fakültesinin bir an önce faaliyete geçmesi için bina tahsisine ilişkin protokolün hazırlandığı, kadro oluşturulması ve Hakkari Eğitim Fakültesinin 2006 ÖSS sınavında Öğrenci alımı için Van 100.Yıl Üniversitesi Rektörlüğünce gerekli çalışmalar ivedi sonuçlandırılmasının gerektiği, 

- İl Merkez ve İlçe Sağlık Birimlerinde, verimli hizmet verilebilmesi için, (1) KBB 
Uzmam,(2) Genel Cerrahi Uzmanı, (2) Dahiliye Uzmanı, (3) Kadın Doğum Uzmanı, (1) Çocuk Hastalıkları Uzmanı, (1) Ortopedi Uzmanı, (1) Kardiyoloji Uzmanı, (1) Enfeksiyon Hastalıkları Uzmanı, (1) Göğüs Hastalıktan Uzmanı, (73) Pratisyen, (2) Eczacı, (2) Diş Hekimi, (29) Ebe, (14) Hemşire, (3) Diyetisyen, (1) Beyin Cerrahı, (1) Anestezi Uzmanı, (3) Psikolog, (2) Fizyoterapist, personele ihtiyaç duyulduğu, Yukarıda dökümü yapılan sağlık personeli ihtiyacının giderilmesi için Sağlık Bakanlığınca ivedi çalışmalara başlanılarak, bu konudaki ihtiyaçların giderilmesi ayrıca Hakkari Merkez ve Yüksekova Devlet Hastaneleri inşaatlarının en kısa sürede tamamlanarak hizmete girmelerinin yöredeki sağlık problemlerini ciddi olarak gidereceği, 

- Yöredeki tüm problemlerin niteliksiz işgücü ve cehaletten kaynaklandığı ve 
çözümünün yöredeki vatandaşlarımıza günümüz şartlarına uygun eğitim verilmesi gerektiği olgusundan hareketle; 2005-2006 Eğitim Öğretim yılında, II genelinde (250) İlköğretim Okulunda (52.733) öğrenci, (850) sınıf öğretmeni, (19) Ortaöğretim Okulumuzda (11.168) öğrenci ve (865) öğretmen ile birlikte toplam (275) okul, (1.758) öğretmen ile (67.221) öğrenci ile eğitim ve öğretim yapılmakta olduğu, İl genelinde norm kadroya göre (77) Okul Öncesi, (1.100) Sınıf Öğretmeni, (1.476) Branş Öğretmeni olmak üzere toplam (2.653) 
öğretmen olması gerektiği, bu duruma göre (34) okul öncesi, (250) sınıf, (611) branş öğretmeni olmak üzere (895) öğretmene ihtiyaç duyulduğu, Okul öncesinde (662) derslik, ilköğretimde (936) derslik, ortaöğretimde ise (712) derslik ihtiyacı bulunduğu,sayılan öğretmen ve orta öğretim derslik ihtiyacının giderilmesi için Milli Eğitim Bakanlığı nezdinde çalışmalara hız yerilerek, Bölgede yeni mezun öğretmenler yerine tecrübeli öğretmenlerin görev alması sağlanması ile okul, derslik, pansiyon ve yurt gereksinimlerinin karşılanması için İl Özel İdaresi Bütçesine yeterli ödeneğin Milli Eğitim Bakanlığınca gönderilmesinin 
önem arz ettiği, 
- Gerek terörle mücadelede ve gerekse Bölgede görev yapan Kamu Kurum ve 
Kuruluşları mensuplarının verimli bir şekilde hizmet verebilmeleri için İlde görev yapan Mülki İdare Amirleri, Güvenlik Kuvvetleri Amirleri, Adli Personel ve diğer kurum amirlerinin uyum içerisinde çalışması ve bu görüntünün verilmesinin halk nezdinde büyük önem taşıdığı,... 

12. Cİ BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR..,,

***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder