DÜNYADA VE TÜRKİYEDE SINIRI AŞAN SULARIN HUKUKİ DURUMUNUN İNCELENMESİ GİRİŞ BÖLÜMÜ
GENEL HATLARI İTİBARİYLE ABD, AB VE TÜRK SU HUKUKU GİRİŞ BÖLÜMÜ
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI UZMANLIK TEZİ
HAZIRLAYAN; SERAP PERÇİN
ANKARA-TEMMUZ 2014
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
GENEL HATLARI İTİBARİYLE ABD, AB VE TÜRK SU HUKUKU
UZMANLIK TEZİ TEZ DANIŞMANI
DOÇ. DR. AHMET M. GÜNEŞ
İÇİNDEKİLER
KISALTMALAR ............................. vii
ŞEKİL LİSTESİ ........................... viii
ÖZET.......................................... ix
ABSTRACT .................................... xi
GİRİŞ .................................... 1
BÖLÜM I
HUKUK SİSTEMLERİ VE SINIRAŞAN SU KAVRAMI
1.1 GENEL OLARAK HUKUK SİSTEMLERİ ........ 5
1.1.1 ANGLO-SAKSON HUKUK SİSTEMİ ......... 5
1.1.2 ABD HUKUK SİSTEMİ .......................... 6
1.1.3 KITA AVRUPASI HUKUK SİSTEMİ .......... 7
1.2 SINIRAŞAN SU KAVRAMI VE İLGİLİ ULUSLARARASI HUKUK DOKTRİNLERİ 9
1.2.1 SINIRAŞAN SU KAVRAMI ..................... 9
1.2.2 SINIRAŞAN SULARA İLİŞKİN ULUSLARARASI DOKTRİNLER . 13
1.2.2.1 Mutlak Egemenlik Doktrini .............. 14
1.2.2.2 Doğal Durumun Bütünlüğü Doktrini.. 14
1.2.2.3 Ön Kullanımın Üstünlüğü Doktrini ... 15
1.2.2.4 Hakça ve Makul Faydalanma Doktrini.... 16
BÖLÜM II
ABD SU HUKUKU
2.1 ABD SU HUKUKUNUN TARİHİ GELİŞİMİ VE GENEL YAPISI .... 18
2.1.1 YÜZEY SULARI ........... 21
2.1.1.1 Kıyıdaşlık Hakları İlkesi ....... 21
2.1.1.2 Kadim Hak İlkesi 24
2.1.1.3 Karma Sistem 26
2.1.2 YERALTI SULARI . 26
2.1.3 KAMU HAKLARI ..... 29
2.1.3.1 Seyrüsefer Hakkı 29
2.1.3.2 Mahfuz Federal Su Hakları ...... 31
2.2 ABD SU HUKUKUNUN TEMEL MEVZUATI ........ 35
2.2.1 TEMİZ SU KANUNU ..................... 37
2.2.2 GÜVENLİ İÇME SUYU KANUNU ..... 39
2.2.3 KAYNAK KORUMA VE İYİLEŞTİRME KANUNU ........ 40
2.2.4 KAPSAMLI ÇEVRESEL MÜDAHELE, TELAFİ VE SORUMLULUK KANUNU 40
2.2.5 FEDERAL YETKİ KANUNU .......................... 40
2.2.6 BALIK YAŞAMININ ve VAHŞİ YAŞAMIN KORUNMASINA İLİŞKİN YASAL DÜZENLEMELER 42
2.2.7 FEDERAL ARAZİ ISLAHI PROJELERİNE İLİŞKİN YASAL DÜZENELEMELER43
2.3 ABD SU HUKUKUNA İLİŞKİN KURUMSAL YAPI ................... 45
2.3.1 BİRLEŞİK DEVLETLER ÇEVRE KORUMA AJANSI .......... 45
2.3.2 BİRLEŞİK DEVLETLER ASKERİ MÜHENDİSLER BİRLİĞİ .... 46
2.3.3 ARAZİ ISLAHI BÜROSU ..................................... 46
2.4 ABD SU HUKUKUNDA SINIR AŞAN SULAR . 48
2.4.1 ABD VE MEKSİKA ARASINDA YAŞANAN SINIR AŞAN SU UYUŞMAZLIKLARI 48
2.4.1.1 Rio Grande Nehri Uyuşmazlığı .................. 48
2.4.1.2 Kolorado Nehri Uyuşmazlığı .... 51
2.4.2ABD VE KANADA ARASINDA YAŞANAN SINIRAŞAN SU UYUŞMAZLIKLARI ..53
2.4.2.1 St. Mary, Milk Nehirleri ve Michigan Gölü Uyuşmazlığı....... 53
2.4.2.2 Kolombiya Nehri Uyuşmazlığı .................. 54
BÖLÜM III
AB SU HUKUKU
3.1 AB SU HUKUKUNUN TARİHİ GELİŞİMİ VE GENEL YAPISI ....... 56
3.1.1 İLK DÖNEM 1 – 1986) ........... 57
3.1.2 İKİN İ DÖNEM 1 -1992) ................... 57
3.1.3 ÜÇÜN Ü DÖNEM 1 – 2000) ......... 58
3.2 AB SU HUKUKUNUN TEMEL MEVZUATI ... 60
3.2.1 SU ÇERÇEVE DİREKTİFİ ........ 60
3.2.1.1 SÇD’nin Temel Hükümleri ........... 62
3.2.1.1.1 İdari Düzenlemelerin Koordinasyonu ......... 62
3.2.1.1.2 Çevresel Hedefler 64
3.2.1.1.3 Mevcut Durumun Tespiti .......... 64
3.2.1.1.4 Su Hizmetleri İçin Yapılan Masrafların Ödenmesi .... 65
3.2.1.1.5 Önlemler Programı 65
3.2.1.1.6 Nehir Havzası Yönetim Planları .. 66
3.2.1.1.7 Kamuoyunun Bilgilendirilmesi ve Katılımının Sağlanması ... 66
3.2.1.1.8 Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat ve Geçiş Hükümleri .......... 67
3.2.1.1.9 Uygulama 68
3.2.2 DİĞER DİREKTİFLER .......................... 68
3.2.2.1 Suların Kalitesinin Korunması ve İyileştirilmesine İlişkin Direktifler ... 68
3.2.2.2 Tehlikeli Bazı Maddelerin Suya Salınımının Yasaklanmasına İlişkin Direktifler ..... 69
3.2.2.3 Belli Koşullar Altında Suların Korunması İçin Uyulması Gereken Asgari Standartlara İlişkin Direktifler 69
3.3 AB SU HUKUKUNA İLİŞKİN KURUMSAL YAPI ........ 70
3.3.1 AVRUPA KOMİSYONU .......................... 71
3.3.2 AVRUPA PARLAMENTOSU .............. 71
3.3.3 BAKANLAR KONSEYİ ........ 71
3.3.4 AVRUPA KONSEYİ ....... 72
3.3.5 AVRUPA BİRLİĞİ ADALET DİVANI .. 72
3.3.6 AVRUPA ÇEVRE AJANSI .......... 72
3.3.7 AVRUPA YATIRIM BANKASI ............... 73
3.4 AB SU HUKUKUNDA SINIR AŞAN SULAR ...... 74
3.4.1 AB ÜYESİ ÜLKELER ARASINDA YAŞANAN SINIRAŞAN SULARA İLİŞKİN
SORUNLARDAN ÖNE ÇIKAN BAZILARI ............... 76
3.4.1.1 İspanya ve Portekiz Arasında Yaşanan Sorunlar ................... 76
3.4.1.2 Tuna Nehri Sorunu 78
3.4.1.3 Ren Nehri Sorunu 81
3.4.1.4 Yunanistan – Bulgaristan Arasındaki Nestos Nehri Sorunu...... 84
BÖLÜM IV
TÜRK SU HUKUKU
4.1 TÜRK SU HUKUKUNUN TARİHİ GELİŞİMİ VE GENEL YAPISI ....... 86
4.1.1 OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİ ...... 86
4.1.1.1 İslam Hukuku 87
4.1.1.2 Mecelle-i Ahkam-ı Adliye ..................... 87
4.1.2 TÜRKİYE UMHURİYETİ DÖNEMİ .............. 88
4.1.2.1 1 21 ve 1 24 Anayasaları .................... 88
4.1.2.2 1 61 Anayasası ..................................89
4.1.2.3 1 2 Anayasası.................................... 89
4.1.3 GENEL SU VE ÖZEL SU AYRIMI ,............. 90
4.1.3.1 Genel Sular 90
4.1.3.2 Özel Mülkiyete Konu Olan Sular Özel Sular) ... 96
4.2 TÜRK SU HUKUKUNUN TEMEL MEVZUATI .......... 104
4.2.1 1982 ANAYASASI....................................... 104
4.2.2 2 /4/1 26 TARİHLİ VE 1 SAYILI SULAR HAKKINDA KANUN ... 104
4.2.3 16/12/1 60 TARİHLİ VE 16 SAYILI YERALTI SULARI HAKKINDA KANUN. 105
4.2.4 / /1 TARİHLİ VE 2 2 SAYILI ÇEVRE KANUNU ............ 105
4.2.5 10/ /2004 TARİHLİ VE 5216 SAYILI BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KANUNU . 106
4.2.6 / /1 6 TARİHLİ VE 105 SAYILI BELEDİYE TEŞKİLÂTI OLAN YERLEŞİM
YERLERİNE İÇME, KULLANMA VE ENDÜSTRİ SUYU TEMİNİ HAKKINDA KANUN......... 106
4.2.7 / /2005 TARİHLİ VE 5 SAYILI BELEDİYE KANUNU ............ 106
4.2.8 20/11/1 1 TARİHLİ VE 2560 SAYILI İSKİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ KURULUŞ
VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN ... 107
4.2.9 1 / /1 24 TARİHLİ VE 442 SAYILI KÖY KANUNU ..... 107
4.2.10 /5/1 60 TARİHLİ VE 4 SAYILI KÖY İÇME SULARI HAKKINDA KANUN
107
4.2.11 22/ /1 1 TARİHLİ VE 1 0 SAYILI SU ÜRÜNLERİ KANUNU .... 108
4.2.12 4/4/1990 TARİHLİ VE 621 SAYILI KIYI KANUNU ....... 108
4.2.13 20/5/1 2 TARİHLİ VE 26 4 SAYILI KARASULARI KANUNU ....... 108
4.2.1414/1/1 4 TARİHLİ VE 4 SAYILI TAŞKIN SULARA VE SU BASKINLARINA KARŞI KORUNMA KANUNU .......... 108
4.2.15 /6/200 TARİHLİ VE 56 6 SAYILI JEOTERMAL KAYNAKLAR VE DOĞAL MİNERALLİ SULAR KANUNU ............. 109
4.2.16 YERALTI SULARI TÜZÜĞÜ ................. 109
4.2.17 SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ .................... 109
4.3 TÜRK SU HUKUKUNA İLİŞKİN KURUMSAL YAPI .............. 110
4.3.1 ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI ......................... 110
4.3.2 ÇEVRE VE ŞEHİR İLİK BAKANLIĞI .................. 110
4.3.3 KALKINMA BAKANLIĞI ......................... 111
4.3.4 DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI ....... 111
4.3.5 ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI ...... 111
4.3.6 DEVLET SU İŞLERI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ........ 112
4.3.7 METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ .............. 112
4.3.8 TÜRKİYE SU ENSTİTÜSÜ ............................. 112
4.3.9 DİĞER KURUMLAR....................................... 113
4.4 TÜRK SU HUKUKUNDA SINIRAŞAN SULAR ........ 114
4.4.1 MERİÇ HAVZASI ......................................... 119
4.4.1.1 Türkiye ile Yunanistan Arasındaki Hukuki Düzenlemeler ... 120
4.4.1.2 Türkiye ile Bulgaristan Arasındaki Hukuki Düzenlemeler .... 123
4.4.2 ÇORUH ve KURA-ARAS HAVZALARI .... 125
4.4.2.1 Türkiye ile Eski SS B Arasındaki Hukuki Düzenlemeler .. 127
4.4.2.2 Türkiye ile İran Arasındaki Hukuki Düzenlemeler ........ 128
4.4.3 ASİ HAVZASI 129
4.4.4 FIRAT-Dİ LE HAVZASI ..................... 131
4.4.4.1 Türkiye ile Suriye Arasındaki Hukuki Düzenlemeler ..... 132
4.4.4.2 Türkiye ile Irak Arasındaki Hukuki Düzenlemeler ...... 134
SONUÇ ................... 138
KAYNAKÇA ..................... 143
KISALTMALAR;
AB : Avrupa Birliği
ABD : Amerika Birleşik Devletleri
Bkz. : Bakınız
BM : Birleşmiş Milletler
C. : Cilt
DSİ : Devlet Su İşleri
FEDK : Federal Enerji Düzenleme Komisyonu
HD. : Hukuk Dairesi
ORSAM : Ortadoğu Su Araştırma Merkezi
S. : Sayı
s. : Sayfa
SÇD : Su Çerçeve Direktifi
SUEN : Türkiye Su Enstitüsü
vd. : Ve devamı
vb. : Ve benzeri
yy. : Yüzyıl
ŞEKİL LİSTESİ;
Şekil 1 Eyaletler Düzeyinde Su Hukuku İlkeleri
Şekil 2 Rio Grande Nehri
Şekil 3 Kolarado Nehri
Şekil 4 Uyuşmazlık Konusu Bölge
Şekil 5 Kolombiya Nehri
Şekil 6 İspanya Portekiz Sınaraşan Suları
Şekil 7 Tuna Nehri
Şekil 8 Ren Nehri
Şekil 9 Nestos Rehni
Şekil 10 Türkiye’nin Sınıraşan Havzaları
Şekil 11 İstatistiki Bilgiler
Şekil 12 Meriç Havzası
Şekil 13 Çoruh Havzası
Şekil 14 Kura – Aras Havzası
Şekil 15 Asi Nehri
Şekil 16 Fırat – Dicle Havzası
ÖZET
İnsanlık tarihinin başlangıcından beri doğal kaynaklar arasında en önde
gelenlerden birisi belki de en önemlisi olan suyun hem toplumlar hem de birey
olarak insanlar için taşıdığı önem, sanayileşme ile başlayıp günümüze kadar uzanan tarihsel süreç içerisinde sürekli artış göstermiştir. Özellikle 1 . yüzyıldan itibaren süratle gelişen ekonomik faaliyetler açısından da vazgeçilmez bir madde olması nedeniyle suyun hukuki boyutu da hem ulusal hem de uluslararası hukukta giderek daha belirgin hale gelmiştir. Su Hukukunun iç hukuktaki düzenlemeleri her ülkenin ait bulunduğu coğrafi bölgenin jeolojik ve iklimsel koşullarına göre şekillenirken, Su Hukukunun uluslararası boyutu 2. Dünya Savaşı sonrasına kadar olan dönemde daha çok kıyıdaş devletlerin katıldığı ikili ya da çok taraflı anlaşmalarla şekillenmiştir. Ancak 2. Dünya Savaşından sonra Birleşmiş Milletler çatısı altında oluşturulan uluslarası düzenle birlikte su hukukunun uluslarası boyutu artık, 1 2 BM İnsan Çevresi Konferansı ve 1 BM Su Konferansı gibi uluslararası çalışmalarla da şekil kazanmaya başlamıştır. 2010 yılına gelindiğinde ise su hakkı BM tarafından insan hakları kapsamına alınmıştır. Başlarda Çevre Hukukunun bir alt dalı olarak görülen su hukuku nihayetinde gelinen noktada, başlı başına ayrı bir hukuk disiplini olarak değerlendirilerek ön plana çıkmıştır. Bu çerçevede yapılan çalışmalarda ABD ve AB Su Hukuklarının önemli oranda etkili olduğu görülmektedir. Dolayısıyla Su Hukukunun günümüz itibariyle benimsediği kavramlar, uygulamalar ve ilkelerin gerektiği şekilde anlaşılabilmesi ve yorumlanabilmesi açısından ABD ve AB Su Hukuklarına ilişkin genel bilgi sahibi olunması bir zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır.
Diğer taraftan, Türk Hukuku bakımından konu değerlendirildiğinde,
mevzuatın dağınık ve parçalı yapıda olduğu, hukuk literatüründe de Türk Su
Hukukunu geniş bir bakış açısıyla değerlendirerek bütünsel biçimde ortaya koyan çalışmaların yok denecek kadar az olduğu anlaşılmaktadır. Dolayısıyla, Türk Su Hukukunu tarihi gelişimi, hakim olan temel ilkeleri, ilgili yargı kararları, yasal ve kurumsal yapısı gibi ana hatları itibariyle ortaya koyan bir çalışma önemli fayda sağlayacaktır. Diğer taraftan, böyle bir çalışmaya ABD ve AB Su Hukuklarının da genel hatları itibariyle dahil edilmesi, bir yandan bu devletlerin Su Hukuklarına ilişkin bilgi sağlarken, diğer taraftan Türk Su Hukukunun diğer hukuk sistemleri karşısındaki durumunun da değerlendirilebilmesine imkan verecektir.
Bu çerçevede, ABD, AB ve Türk Su Hukukları, yeraltı, yerüstü ve sınıraşan
sular açısından tarihsel gelişimleri, hakim olan temel ilkeler, ilgili yargı kararları,
yasal ve kurumsal yapıları temel alınarak ana hatları itibariyle açıklanmaya
çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Türk Su Hukuku,ABD Su Hukuku, AB Su Hukuku,sınıraşan sular, genel su, özel su.mineralli sular,içme suyu,
GİRİŞ
Su tüm canlıların yaşamlarını sürdürebilmeleri için gerekli temel maddelerin başında gelmektedir. Yeryüzünde yaşamın devam edebilmesi için olmazsa olmaz bir kaynak olan su günümüzde tarih boyunca taşıdığından çok daha fazla önem taşır hale gelmiştir. İleriki dönemlerde de bu önemin daha da artacağı öngrülmektedir. Zira BM tarafından yapılan çalışmalara göre 2006 yılı
itibariyle yaklaşık olarak dünya nüfusunun beşte birine karşılık gelen 1.2
milyar insan fiziksel olarak su kıtlığı olan bölgelerde yaşamakta iken 500
milyon insan da bu tehlike ile yüzyüzedir. 1 2012 tarihi itibariyle 4 ülkede 00
milyon insan doğrudan su kıtlığı yaşamaktadır.2 2025 yılına gelindiğinde 1.8
milyar insan su kıtlığı yaşanan ülke veya bölgelerde yaşayacak hale gelecektir.
Mevcut iklim değişikliği senaryosu çerçevesinde, 20 0 yılında ise dünya
nüfusunun yaklaşık olarak yarısının su sıkıntısı yaşayacağı, 24 ila 00 milyon
insanın da kurak ve yarı kurak bölgelerden göç edeceği tahmin edilmektedir.
Su kıtlığı hem doğal hem de insan kaynaklı bir olgudur. Esasında dünya
üzerinde milyar insana yetecek kadar tatlı su bulumakla birlikte coğrafi
olarak yeryüzüne eşit olmayan şekilde dağılmış olup, bunun da büyük bölümü
israf edilmekte, kirletilmekte ve sürdürülemez şekilde yönetilmektedir.3
Geçmişe dönük olarak bu durumun sebepleri değerlendirildiğinde özellikle 1 . yüzyılın son çeyreğinde ortaya çıkan sanayi devrimi önemli bir dönüm noktası olarak kabul edilmektedir. Zira bu devrimle başlayan ve günümüze kadar devam eden süreç içerisinde dünya nüfusunda meydana gelen hızlı artışa, sanayi ve teknolojide yaşanan gelişmelere ve su kaynaklarının azalması ve kirletilmesine karşın çevre bilincinin yeterince gelişmemesi, su kaynaklarının yeterince korunmaması gibi nedenler dünya genelinde suyun kıt bir kaynak haline gelmesi sonucunu doğurmuştur.4
Bu durum bir yandan da suyun uluslararası boyutta ele alınması gereken bir sorun olarak algılanmasına neden olmuş ve 1 2 BM İnsan Çevresi Konferansı, 1 BM Su Konferansı5 benzeri platformlarda gündeme gelmesini sağlamıştır. 2010 yılında da su hakkı, BM tarafından insan hakları kapsamına dahil edilmiştir6. Bu tür faaliyetlerin sonucunda da su hukuku kimi zaman çevre hukukunun bir alt dalı olarak kimi zaman ise başlı başına ayrı bir hukuk disiplini olarak değerlendirilerek ön plana çıkmıştır.7
Bu noktada, gerek tarihsel gelişimleri gerekse günümüzdeki hakim rolleri açısından ABD ve AB su hukuku, öne çıkan sistemler olarak değerlendirilmek tedir. Ancak Türkiye’de su hukukuna ilişkin olarak yapılan çalışmalar kapsamında, AB su hukuku sıklıkla ele alınmakla birlikte, ABD su hukuku çok az sayıda çalışmaya konu edilmiştir. Bunun yanı sıra Türk su hukukunu bütünsel açıdan ele alıp genel hatlarıyla değerlendirerek ABD ve AB su hukukları karşısındaki konumunun daha iyi ortaya konmasını sağlayacak çalışmalar da az sayıdadır.
Bu çerçevede, bu çalışma kapsamında ABD, AB ve Türk su hukukları genel hatları itibariyle ortaya konmaya çalışılmış böylece gerek teorik gerekse
pratik alanda Türk su hukukuna yönelik olarak yapılan çalışmalara, ABD ve
AB sistemleri ile beraber değerlendirme imkânı sunularak fayda sağlanması
hedeflenmiştir.
Bu maksatla çalışmanın birinci bölümünde, ABD, AB ve Türk hukuk
sistemlerinin genel yapısına ilişkin bilgi verilmek suretiyle özellikle hukuk dışı
disiplinler kapsamında çalışma yapan kişiler için faydalı olması amacıyla söz
konusu hukuk sistemlerinin temel yapıları ortaya konmaya çalışılmıştır.
Ayrıca yine birinci bölümde, sınıraşan su kavramı ve buna ilişkin uluslararsı hukukta genel kabul görmüş doktrinlere yer verilmiştir. Zira ABD, AB ve Türk su hukukunun incelenmesi sırasında bu hukuk sistemlerinde benimsenen sınıraşan su politikaları da çalışma kapsamına dahil edilmiştir.
Ancak her üç sistemdeki sınıraşan uyuşmazlıklar ele alınmadan önce genel
olarak sınıraşan su kavramının netleştirilmesi ve uluslararası hukukta genel
kabul görmüş doktrinlerin kısaca açıklanması ihtiyacı duyulmuştur.
Bu nitelikteki genel açıklama için giriş niteliğindeki birinci bölümün uygun olduğu düşünülmüştür.
Çalışmanın ikinci bölümünde ABD su hukuku tarihsel gelişimi, temel mevzuatı, kurumsal yapısı ve sınıraşan sular başlıkları altında genel yapısı itibariyle ortaya konmaya çalışılmıştır. ABD hukuk sisteminin içtihat hukuku case law) özelliği nedeniyle mahkeme kararları çerçevesinde şekillenen kıyıdaşlık hakkı riparian rights) ve kadim hak prior appropriation) gibi ilkeler bu bölümde ele alınmıştır.
Çalışmanın üçüncü bölümünde AB su hukuku tarihsel gelişimi, temel
mevzuatı, kurumsal yapısı ve sınıraşan sular başlıkları altında genel yapısı
itibariyle ortaya konmaya çalışılmıştır. AB hukuk sisteminin temel olarak
direktifler çerçevesinde şekillenmesi nedeniyle tarihsel gelişimi ve mevcut
durumu direktifler temelinde incelenmiş, bu çerçevede SÇD önemli yer işgal
etmiştir.
Çalışmanın dördüncü bölümünde Türk su hukuku tarihsel gelişimi,
temel mevzuatı, kurumsal yapısı ve sınıraşan sular başlıkları altında genel
yapısı itibariyle ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çerçevede Türk su hukukunun
ana kavramları olan genel su ve özel su, özellikle Yargıtay içtihatları
çerçevesinde ele alınarak geniş şekilde incelenmiştir.
Çalışmanın son bölümü ise sonuç kısmı olup çalışmanın genelinde yapılan incelemeler neticesinde yapılan tespitler bir bütün olarak ifade edilmeye çalışılmıştır.
1 Cİ BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR
***
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder